روزنه‌ای جدید در درمان بیماری کبدی بدون نیاز به پیوند

تحقیقات جدید ، با استفاده از توالی RNA تک سلولی ، جمعیت جدیدی از سلول های کبدی را مشخص کرده است که ممکن است قادر به بازسازی بافت کبد باشند. این پتانسیل برای درمان بیماری های کبدی بدون نیاز به پیوند کل اندام وجود دارد.

 

تحقیقات جدید ، با استفاده از توالی RNA تک سلولی ، جمعیت جدیدی از سلول های کبدی را مشخص کرده است که ممکن است قادر به بازسازی بافت کبد باشند. این پتانسیل برای درمان بیماری های کبدی بدون نیاز به پیوند کل اندام وجود دارد.

بیماری کبد سومین علت شایع مرگ و میر در انگلستان است. در حال حاضر ، تنها درمان بیماری شدید کبد شامل پیوند کامل کبد است. در تحقیقات جدید که در کالج کینگ لندن (انگلستان) انجام شده است، از توالی RNA تک سلولی برای توصیف مشخصات رونویسی یک جمعیت منحصر به فرد از سلول ها استفاده شده و نشان داده شده است که این سلول‌های پیش ساز هیبرید صفراوی (HHyPs) ، که در کبد جنین انسان یافت می شوند ، قویاً مورد استفاده قرار می گیرد. شبیه به سلول های بنیادی موشی این پتانسیل برای بازسازی سریع و ترمیم سریع بافت کبد پس از آسیب میسر است.

ظرفیت بازسازی کبد جوندگان به خوبی مشخص شده است لذا پیشنهاد شده است که بتوان از آن ها به عنوان مدلی مناسب جهت  بازسازی کبد بالغ انسان باشد. این امر شامل مجموعه ای از سلول های کبدی "پیش ساز" می شود که پس از آسیب دوباره فعال می شوند ، به طوری که ممکن است به سلولهای کبدی مورد نیاز تبدیل شوند. با این حال ، همپوشانی بزرگ و مبهم در نشانگرهای رونویسی بیان شده در کاندیدهای سلول های پیش ساز و دیگر جمعیت سلول های کبدی بالغ ، اثبات این فرایند را دشوار کرده است.

توالی  یابی RNA تک سلولی که به منظورکشف انواع سلول های ناشناخته در جمعیت های سلولی که قبلاً همگن تلقی می شد ، مورد استفاده قرار گرفته است. HHyPs در مراحل اولیه رشد شکل می گیرد و سلولهای شبه HHyP در تعداد کمی در کبد بالغ انسان شناسایی شده است. با استفاده از توالی RNA تک سلولی ، محققان مشخصات رونویسی HHyPs جنین را مشخص کردند و این سلولها را از سلولهای کبدی جنین و سلول های اپیتلیال صفراوی بالغ متمایز کردند.

محققان متعاقباً HHyPs را از نمونه های کبد جنین انسان با استفاده از تکنیک فلوسایتومتری (FACS) جدا کردند. سلولهای HHyP قادر به تبدیل شدن به انواع سلول های کبدی بالغ بودند.

تامیر رشید ، نویسنده اصلی مطالعه از مرکز سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در کالج کینگ ، اظهار داشت که یافته های این تیم  می تواند طیف وسیعی از برنامه های دارویی احیا کننده برای درمان بیماری های کبدی ، از جمله امکان دور زدن نیاز به پیوند کبد را فراهم کند.»

رشید ادامه داد: ما اکنون باید سریع کار کنیم تا دستورالعمل تبدیل سلول‌های بنیادی پرتوان به HHyPs شفاف بشود تا بتوانیم آن سلول ها را در صورت تمایل به بیماران پیوند بزنیم. این نکته قابل تامل است که در دراز مدت ، نیاز به بررسی و مطالعه است تا به این پرسش پاسخ دهیم که آیا می توانیم HHyPs را در بدن با استفاده از داروهای دارویی رایج برای ترمیم کبد بیمار بدون پیوند سلول یا عضو برنامه ریزی مجدد کنیم یا نه.

Ref:https://www.regmednet.com/new-liver-cell-may-cure-liver-disease-without-transplants/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZVhr