رشد و توسعه پایدار کشور در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از طریق دستیابی به شبکه‌ها و بازارهای جهانی محصولات و فناور‌های این حوزه

.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، دویست و پانزدهمین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبردی، دکتر عارفیان مدیر بخش آموزش، پژوهش و توسعه منابع انسانی، دکتر محسنی مدیر بخش دانش آموزی و جمعی از کارشناسان ستاد در تاریخ 9 دی ماه سال 1398 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

 در ابتدا دکتر امیرخانی با اشاره به حمایت ستاد از مراکز مختلف مرتبط با حوزه سلول‌های بنیادی طی چند سال اخیر از جمله مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی بر لزوم برنامه‌ریزی مشخص در جهت بهره‌مندی هدفمند در این زمینه و استفاده از این علم در درمان تأکید نمود.

دکتر رجب زاده گزارشی پیرامون طرح‌های ارائه شده در بیست و نهمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان در تاریخ 8 دی ماه در ستاد ارائه نمود.

در ادامه دکتر عقیلی توضیحاتی در زمینه برنامه عملیاتی شتابدهنده پرتقال در زمینه شتابدهی و تجاری‌سازی دانش بنیان با رویکرد توسعه بین الملل توانمندی‌ها و دستاوردهای کشور در حوزه فناوری‌های مبتنی بر سلو‌‌های بنیادی ارائه نمود و گفت: رشد و توسعه پایدار کشور در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی می تواند از طریق دستیابی به شبکه‌ها و بازارهای جهانی محصولات و فناور‌های این حوزه تضمین شود. وی همچنین ترویج و آشنا کردن شرکت‌های خارجی با توانمندی‌های تکنولوژیکی شرکت‌های متمرکز بر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور و بازارسازی صادراتی محصولات و فناوری‌های شرکت‌های دانش بنیان ایرانی را از جمله محورهای کلیدی برنامه عملیاتی برشمرد.

سپس دکتر ربانی رصد وضعیت موجود در حوزه تولید و پرورش و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی و همچنین تعیین اولویت ملی برای پژوهش در کشور بر اساس قطب بندی منطقه ای را از برنامه‌های شبکه ملی مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی برشمرد و حمایت از تولید دستگاه و تجهیزات ساخت ایران مرتبط با این حوزه را از جمله برنامه‌های حمایتی شبکه مذکور عنوان کرد.

در ادامه دکتر بیگ محمدی در مورد طرح فناوری ارگانوئید و کاربرد آن در کلینیک و تحقیقات سلول‌های بنیادی و انتقال این فناوری به کشور توضیحاتی ارائه نمود.

در پایان اعضای جلسه گزارشی از روند پیگیری برنامه‌ها و فعالیت‌های صورت پذیرفته در ستاد از جمله موارد مربوط به پنجمین المپیاد دانش آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی ارائه نمودند.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZZc2