راه حل جدید برای تولید پربازده سلول های بنیادی

محققان استرالیایی یک سیستم پرینت سه بعدی منحصر به فرد برای کشت سلول های بنیادی در بیوراکتورها ایجاد کرده اند که پتانسیل تولید سلول های بنیادی با کیفیت بالا و در مقیاس وسیع را با هزینه کمتر ارائه می دهد.

 

محققان استرالیایی یک سیستم پرینت سه بعدی منحصر به فرد برای کشت سلول های بنیادی در بیوراکتورها ایجاد کرده اند که پتانسیل تولید سلول های بنیادی با کیفیت بالا و در مقیاس وسیع را با هزینه کمتر ارائه می دهد.

سلول های بنیادی به دلیل توانایی خود در جایگزینی سلول های آسیب دیده، نویدبخش درمان بسیاری از بیماری ها و آسیب ها، از آرتریت و دیابت گرفته تا سرطان هستند. با این حال، فناوری فعلی که برای کشت سلول های بنیادی استفاده می شود، کار فشرده، زمان بر و پرهزینه ای به شمار می رود.

پروفسور مجید وارکیانی، مهندس زیست پزشکی از دانشگاه فناوری سیدنی، این مطالعه را با همکاری یک شرکت بیوتکنولوژی استرالیایی که در حال توسعه درمان‌های سلول‌های بنیادی برای درمان شرایط التهابی و درد است، رهبری کرده است.

پروفسور وارکیانی گفت: «فناوری پیشرفته ما، که از پرینت سه بعدی و میکروسیال برای ادغام تعدادی از مراحل تولید در یک دستگاه استفاده می‌کند، می‌تواند کمک کند تا درمان‌های سلول‌های بنیادی با هزینه کمتر در دسترس بیماران باشد

وی گفت: " این سیستم در حال حاضر در مرحله نمونه اولیه است و ما در حال همکاری نزدیک با شرکت های بیوتکنولوژی برای تجاری سازی این فناوری هستیم. نکته مهم این است که این یک سیستم بسته و بدون دخالت انسانی است که برای رعایت اصول GMP فعلی ضروری است." .

میکروفلوییدیک کنترل دقیق مایع در سطوح میکروسکوپی است که می تواند برای دستکاری سلول ها و ذرات استفاده شود. پیشرفت در چاپ سه بعدی امکان ساخت مستقیم تجهیزات میکروسیال و در نتیجه نمونه سازی سریع و ساخت سیستم های یکپارچه را فراهم کرده است.

این سیستم جدید برای پردازش سلول‌های بنیادی مزانشیمی، نوعی سلول بنیادی بزرگسالان که می‌تواند به سلول‌های بافتی متعدد از جمله استخوان، غضروف، ماهیچه، چربی و بافت همبند تقسیم و تمایز یابد، توسعه یافته است.

سلول های بنیادی مزانشیمی در ابتدا از مغز استخوان، بافت چربی یا خون انسان استخراج می شوند. سپس به یک بیوراکتور در آزمایشگاه منتقل می شوند و با میکروحامل ها ترکیب می شوند تا سلول ها تکثیر شوند.

این سیستم جدید چهار میکرومیکسر را ترکیب می‌کند که شامل یک جداکننده میکروسیال مارپیچی و یک متمرکز کننده میکروسیال را برای جداسازی سلول‌های بنیادی مزانشیمی از ریزحامل‌ها و آماده سازی آنها برای پردازش های بعدی است.

 

پروفسور وارکیانی گفت که سایر چالش‌های صنعتی پردازش زیستی نیز می‌توانند با استفاده از همین فناوری و رویکرد برطرف شوند که به کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت طیف وسیعی از محصولات مهم از جمله سلول‌های بنیادی و سلول‌های CAR-T کمک می‌کند.

 

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/06/220616101941.htm

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z2ku