دست‌یابی محققان به پیشرفت بزرگی در زمینه درمان مبتنی بر CAR-T cell برای بیماران سرطانی

محققان راهی برای تولید سلول‌های CAR-T طی 24 تا 48 ساعت به منظور درمان ایمونوتراپی یافته اند، تفاوتی تاثیرگذار با مدت زمان 5 الی 8 هفته.

 

 

محققان راهی برای تولید سلول‌های CAR-T طی 24 تا 48 ساعت به منظور درمان ایمونوتراپی یافته اند، تفاوتی تاثیرگذار با مدت زمان 5 الی 8 هفته.

سلول‌درمانی CAR-T راهی برای دستکاری و برنامه ریزی مجدد سلول های بدن با هدف حمله به سلول های سرطانی است. یکی از محدودیت ها آن است که بین سه تا پنج هفته طول می‌کشد تا این سلول ها تولید شوند. بیماران مبتلا به لوسمی و همچنین برخی از انواع لنفوم و میلوما  نمی‌توانند برای این مدت طولانی منتظر بمانند.

در سال 2018 Jack Boyle  65 ساله برای ویزیت معمول خود به پزشک مراجعه کرد و اسکن کامل بدن را انجام داد. یک روز بعد به او اطلاع داده شد یک توده در سمت راست گردنش وجود دارد. او مبتلا به یک نوع تهاجمی از لنفوم فولیکولی بود و برای بیش از 4 سال درمان‌های گوناگونی را امتحان کرد: چندین دوره شیمی درمانی، داروهای خوراکی، پرتودرمانی، پیوند سلول‌های بنیادی. اما هیچ یک کارآمد واقع نشد سپس پزشکان او درمان CAR-T را پیشنهاد کرده و در آوریل شروع به بحث در مورد این روش درمانی کردند. در ماه اوت، برای اولین بار پس از سال ها، اسکن او بیانگر برطرف شدن سرطان بود.

دکتر van Besien مدیر بخش هماتولوژی مرکز درمان سرطان سیدمن، امیدوار است که با تحول سریع‌تر مدت زمان ساخت سلول‌های CAR-T، بیماران بیشتری بتوانند مانند Boyle سلامتی را احساس کنند. به گفته دکتر van Besien تولید 1 یا 2 روزه سلول‌هایCAR-T، واقعاً به بخش قابل توجهی از بیماران کمک می‌کند که در غیر این صورت نمی‌توان به آنها کمک کرد. اولین کارآزمایی بالینی به منظور تحول سریع‌تر مدت زمان درمان CAR-T در ماه نوامبر آغاز خواهد شد. دکتر van Besien معتقد است اگر موفقیت آمیز باشد، می تواند آینده ایمونوتراپی را تغییر دهد.

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z4yv