درمان هدفمند ضد میتوکندریایی‌ : آینده سرطان شناسی

مانند همه ی موجودات زنده، سلول‌های سرطانی برای زنده ماندن و تعامل با محیط خود نیازمند انرژی هستند. میتوکندری‌ها اندامک‌های اصلی تولید انرژی و متابولیسم سلول می‌باشند.

 

 

مانند همه ی موجودات زنده، سلول‌های سرطانی برای زنده ماندن و تعامل با محیط خود نیازمند انرژی هستند. میتوکندری‌ها اندامک‌های اصلی تولید انرژی و متابولیسم سلول می‌باشند. اخیراً محققان نشان داده‌اند که سلول‌های سرطانی می‌توانند میتوکندری‌ها را از سلول‌های ایمنی بربایند و  این رفتار یک بخش حیاتی در پازل سرطان را مشخص می‌کند و آن وابستگی به سلول های طبیعی است. در این مطالعه اینکه چگونه میتوکندری‌ها به ادامه حیات سلول‌های سرطانی در ریزمحیط  تومور کمک می‌کنند توضیح داده شده است. شواهد اخیر نقش محوری میتوکندری‌ها را در متابولیسم سلول های بنیادی سرطانی، اجزای تومور مسئول عود سرطان و متاستاز، مطرح کرده است.

این مطالعه  اهمیت میتوکندری را در متابولیسم سلول‌های سرطانی برجسته کرد زیرا فواید مهمی برای سلول های سرطانی مانند  فرار از  سیستم ایمنی و همچنین  پیشرفت و مقاومت در برابر درمان فراهم می‌کند. در این مقاله بیان شده که میتوکندری حلقه متصل کننده ویژگی‌های سرطانی مختلف مانند متاستاز، مقاومت دارویی، مقاومت در برابر رادیواکتیو، و فرار از سیستم  ایمنی است.  میتوکندری ها همچنین در متابولیسم اولیه سلول‌های سرطانی نقش دارند. با در نظر گرفتن این موارد، میتوکندری‌ها برای بقای سلول‌های سرطانی ضروری هستند. با توجه به نقش چندوجهی آنها در سلول‌های سرطانی، میتوکندری‌ها احتمالاً پاشنه آشیل سرطانها باشند. محققان می‌توانند با شناسایی و مسدود کردن مسیرهایی که سلول‌های سرطانی کیفیت و کمیت میتوکندری خود را حفظ می‌کنند، بر سرطان غلبه کنند. مطالعات بیشتر برای بررسی این تئوری ضروری است.

منبع:

Taghizadeh-Hesary, F.; Akbari, H.; Bahadori, M.; Behnam, B. Targeted Anti-Mitochondrial Therapy: The Future of Oncology. Genes 202213, 1728. https://doi.org/10.3390/genes13101728

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z9pv