درمان زن مبتلا به HIV بعد از پیوند سلول های بنیادی برای اولین بار در جهان

یک بیمار مبتلا به لوسمی در روز سه شنبه 15 فوریه 2022 بعد از دریافت پیوند سلول های بنیادی از فردی که به طور طبیعی نسبت به ویروس ایدز مقاوم بود، به طور کامل از بیماری بهبود یافت

یک بیمار مبتلا به لوسمی در روز سه شنبه 15 فوریه 2022 بعد از دریافت پیوند سلول های بنیادی از فردی که به طور طبیعی نسبت به ویروس ایدز مقاوم بود، به طور کامل از بیماری بهبود یافت. این فرد اولین زن و سومین نفر در جهان است که بیماری ایدز او درمان شده است.

این زن میانسال که از نژادهای مختلط است، اولین دریافت کننده خون بندناف، یک روش درمانی جدید است، که می تواند راهگشای استفاده از این درمان در بیماران بیشتری باشد.

این زن بعد از دریافت خون بند ناف برای درمان کم خونی حاد میلوئید، سرطانی که در سلول های خونساز مغز استخوان ایجاد می شود، از بیماری ایدز که به آن نیز مبتلا بود، رهایی یافت. بعد از 14 ماه از زمان پیوند، بدون دریافت داروهای رترووایرال (مخصوص درمان ایدز) از ویروس ایدز نجات یافته بود.

دو مورد دیگری که نسبت به ایدز درمان شده بودند، یکی مرد سفیدپوست و دیگری یک مرد لاتین بود که هر دو پیوند سلول های بنیادی بزرگسال را که در پیوندهای سلول بنیادی رایج است، دریافت کرده بودند.

منبع:

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/first-woman-reported-cured-hiv-after-bone-marrow-transplant-2022-02-15/

 

 

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zgyt