درمان بیماران سرطان پانکراس با استفاده از واکسن­ های mRNA شخصی سازی شده

شرکت BioNTech اطلاعات اولیه در مورد اولین مطالعه بالینی فاز اول داروی اینوتراپی برمبنای mRNA (iNeST) را اعلام کرده است که ایمنی و سازگاری خوبی را تاکنون از خود نشان داده است.

 

شرکت BioNTech اطلاعات اولیه در مورد اولین مطالعه بالینی فاز اول داروی اینوتراپی برمبنای mRNA (iNeST)  را اعلام کرده است که ایمنی و سازگاری خوبی را تاکنون از خود نشان داده است. این دارو از اتو­ژن cevumeran (معروف به BNT122, RO7198457) همراه با مهارکننده نقاط واررسی ایمنی ضد PD-L1 به نام atezolizumab و همینطور شیمی­درمانی در بیماران مبتلا به سرطان آدنوکارسینومای پانکراس (PDAC) مورد استفاده قرار گرفته است.

امکان­سنجی پروفایل­سازی تومور هر بیمار با هدف طراحی واکسن­های شخصی­سازی شده و تولید iNeST در زمان مورد نیاز، مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج اولیه حاکی از ایمنی قابل قبول بوده و همینطور نشانگر و امیدوار کننده برای پاسخ­های مناسب بالینی است. اتوژن  cevumeran پیشرو در طراحی دارویی پلتفورم iNeST در شرکت BioNTech است که همزمان با Genentech عضو خانواده دارویی شرکت Roche در کاربرد درمانی تومورهای جامد به کار می­رود.

این مطالعه بالینی شامل 19 بیمار است که جراحی را گذرانده و atezolizumab را دریافت کرده­اند. از این تعداد 16 نفر (84% بیماران) اتوژن cevumeran را در هفته 9.4 بعد از جراحی دریافت کرده­اند. اطلاعات اولیه این 16 بیمار نشان داده است که دریافت این اتوژن با atezolizumab به خوبی در بدن قابل تحمل است. فقط یکی از این 16 بیمار (6%) تب و فشارخون سطح 3 ناشی از دریافت واکسن را از خود نشان داده است. هیچ مورد حساسیت یا درجات دیگری از آن گزارش نشده است.

بر اساس این اطلاعات BioNTech و Genentech در حال طراحی یک مطالعه رندوم برای بررسی بیشتر اثرگذاری و ایمنی cevumeran همراه با atezolizumab و شیمی­درمانی در بیماران مبتلا به PDAC هستند.

 

https://www.europeanpharmaceuticalreview.com/news/172008/biontech-results-inest-pdac-treatment/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZQft