درمان با سلول های بنیادی: بعنوان یک درمان بالقوه برای کم شنوایی

براساس داده های سازمان بهداشت جهانی، 430 میلیون نفر در جهان با اختلال کم شنوایی تشخیص داده شده اند.

 

براساس داده های سازمان بهداشت جهانی، 430 میلیون نفر در جهان با اختلال کم شنوایی تشخیص داده شده اند. کم شنوایی می تواند ناشی از عوامل طبیعی از جمله افزایش سن، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، اثرات مصرف برخی دارو و حتی تغییرات ژنتیکی باشد و با توجه با این عوامل درجه آن نیز متغیراست.

در حال حاضر درمان های جراحی برای درمان ناهنجاری های پرده گوش، استفاده از سمعک و کاشت حلزون بسیار متداول است اما با استفاده از این روش ها شنوایی به طور کامل باز نمی گردد و همچنین در موارد نادر، امپلنت های استفاده شده برای گوش می توانند موجب از دست دادن کامل شنوایی یا به همراه داشتن خطر مننژیت شوند.

شرکت Rinri Therapeutics مستقر در بریتانیا و زیرمجموعه دانشگاه ,Sheffield به تحقیق در حوزه درمان کم شنوایی با استفاده از سلول های بنیادی می پردازد. محصول اصلی این شرکت Rincell-1 بوده که اولین نوع سلول درمانی گوش داخلی با هدف درمان کم شنوایی حسی-عصبی، به ویژه کم شنوایی ناشی از آسیب به اعصاب شنوایی در حلزون گوش می باشد.

Rincell-1 از سلول های بنیادی جنینی مشتق شده و یک رده سلولی پیش ساز نورون های شنوایی است که به طور خاص به سلول های عصب شنوایی بالغ تمایز می یابد. این سلول ها به حلزون گوش منتقل می شوند و سپس به نورونهای شنوایی تمایز می یابند.

به دلیل پیچیدگی های آناتومی گوش و اختلالات شنوایی هنوز سلول درمانی در مرحله آزمایش های بالینی موفقیت آمیز نبوده است.

آزمایش های بالینی Rincell-1 در سال 2024 آغاز می شود و درمانهای Rincell-2 (پیش ساز های نورون شنوایی مشتق شده از iPS) وRincell-3 (پیش سازهای سلول های مویی حلزون گوش) نیز در حال تحقیق و توسعه می باشند.

 

لینک خبر:

https://www.labiotech.eu/in-depth/stem-cell-therapy-hearing-disorders/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Ziav