درمان آسیب های نخاعی با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPS)

در حال حاضر هیچ درمان مؤثری برای فلج ناشی از صدمات جدی نخاعی وجود نداشته و حدودا بیش از 100 هزار نفر فقط در ژاپن درگیر این مشکل هستند.

 

در حال حاضر هیچ درمان مؤثری برای فلج ناشی از صدمات جدی نخاعی وجود نداشته و حدودا بیش از 100 هزار نفر فقط در ژاپن درگیر این مشکل هستند.

جراحان دانشگاه Keio توکیو در حال بررسی سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPS) برای درمان این آسیب‌ها بوده و اولین گام این کارآزمایی بالینی، پیوند بیش از دو میلیون سلول مشتق شده از iPS در نخاع بیمار طی یک عمل جراحی در ماه گذشته بود. تعداد سلول‌های کاشته‌شده پس از آزمایش‌های ایمنی بر روی حیوانات تعیین شد. بیمار حداکثر تا سه ماه توسط یک کمیته مستقل تحت نظر بوده تا مشخص شود که آیا مطالعه می‌تواند بی‌خطر ادامه یافته و سایرین نیز این پیوند را دریافت کنند یا خیر.

این تیم همچنین امیدوار است که پیوند سلول‌های بنیادی عملکرد عصبی و کیفیت زندگی را بهبود ‌ببخشد. تمرکز پروژه نیز روی افرادی است که 14 تا 28 روز قبل از عمل صدمه دیده‌اند.

محققان اعلام کردند در حالی که بر روی اثرات درمانی نظارت خواهند داشت، هدف اصلی این مطالعه بررسی ایمنی تزریق سلول‌ها بوده و مرحله اولیه این مطالعه با هدف تأیید بی‌خطر بودن روش پیوند انجام می‌شود.

این دانشگاه در سال 2019 تأییدیه دولت را برای انجام کارآزمایی بالینی دریافت کرد، اما پروژه موقتاً به دلیل همه‌گیری کووید-19 متوقف شده بود.

https://www.france24.com/en/live-news/20220114-japan-team-carries-out-world-first-spinal-cord-stem-cell-trial

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z8rt