درمان «ویتیلیگو» و«ای‌بی» با سلول‌های بنیادی روشی برای درمان بیماری‌های صعب العلاج

دکتر مصطفی ده‌مرده‌ای رئیس بیمارستان سوانح سوختگی مطهری در سمپوزیم پوست، ترمیم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در تاریخ 20 تیرماه سال 98 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: ‌این سومین سمپوزیم در حوزه پوست، ترمیم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات سوختگی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این سمپوزیم ارائه راهکارهای نوینی در درمان با سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برای درمان بیماری‌های پوست است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، دکتر مصطفی ده‌مرده‌ای رئیس بیمارستان سوانح سوختگی مطهری در سمپوزیم پوست، ترمیم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در تاریخ 20 تیرماه سال 98 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: ‌این سومین سمپوزیم در حوزه پوست، ترمیم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات سوختگی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این سمپوزیم ارائه راهکارهای نوینی در درمان با سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برای درمان بیماری‌های پوست است.

وی ادامه داد: در این مراسم به بررسی راهکارهایی برای تولید و استفاده از سلول‌های بنیادی در جهت درمان بیماری‌های پوستی مانند سوختگی، ویتیلیگو، ای‌بی و سایر بیماری‌های پوستی پرداخته می شود، همچنین در کنار آن موضوعاتی مثل درمان اختلالات خاص زانو و چشم هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ده‌مرده‌ای درباره روش استفاده از این سلول‌ها گفت: سلول‌های مورد استفاده در این روش‌های درمانی یا از خود فرد و یا از سایر منابع تأمین سلول‌های بنیادی مثل بند ناف یا پرده جنین تأمین می‌شود این سلول‌ها پس از فرآوری مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند اختلالات و بیماری‌های سخت را درمان کنند.

در ادامه این مراسم دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبردی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: ستاد سلول‌های بنیادی در معاونت علمی و فناوری برنامه‌های متعددی برای توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در کشور دارد یکی از این برنامه‌ها برگزاری سمپوزیم‌های تخصصی در رشته‌های مختلف بالینی است.

وی افزود: این سمپوزیم‌ها با هدف آموزش و توانمندسازی متخصصان بالینی در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود از حوزه غضروف و استخوان در سلول‌های بنیادی گرفته تا گوش، حلق و بینی، گوارش، پوست، در این سمپوزیم‌ها تلاش می‌شود تا علاوه بر حضور متخصصین، محققان رشته‌های علوم پایه و مهندسی نیز در بخش فنی حضور داشته باشند تا ضمن آشنایی بیشتر با این رشته‌ها، فناوری محصولات و تجهیزات مورد نیاز جهت ارتقا این علوم شناسایی و تولید شود.

امیرخانی بیان کرد: در سمپوزیم امروز تازه‌های حوزه پوست، ترمیم و سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی مطرح می‌شود که در ترمیم زخم‌، اسکار، بیماری ویتیلیگو و سایر بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دبیر شورای راهبردی ستاد تصریح کرد: فناوری سلول‌های بنیادی در برخی از رشته‌ها و بیماری‌ها پاسخگویی بسیار مناسبی دارد و در سطح جهانی و در کشور ما هم بیماری‌های زیادی با این روش‌ها تحت درمان قرار می‌گیرد. خوشبختانه امروزه شاهد آن هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تولید محصولات می‌پردازند که مجوزهای لازم را نیز از سازمان غذا و دارو اخذ کرده و وارد بازار شده است و امروز به طور عمده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zid1