دانشمندان پن یک واکسن جهانی آنفولانزا با استفاده از mRNA ساختند و قصد دارند آن را روی انسان آزمایش کنند

این واکسن دقیقاً مانند واکسن‌های فایزر و مدرنا برای کووید به RNA پیام‌رسان (mRNA) متکی است. سال‌هاست که دانشمندان تلاش کرده‌اند تا واکسنی بسازند که حداقل محافظت نسبی در برابر انواع آنفولانزا ایجاد کند. در ماه نوامبر، اسکات هنسلی و همکارانش نتایج امیدوارکننده ای را از آزمایش این واکسن جهانی آنفولانزا در حیوانات آزمایشگاهی اعلام کردند و اکنون آنها در حال برنامه ریزی برای آزمایش آن بر روی انسان هستند. این واکسن جایگزین واکسن‌های سالانه آنفولانزا نمی‌شود، واکسن‌هایی که متناسب با گونه‌های آنفولانزای رایج در آن سال طراحی شده‌اند. هنسلی، استاد میکروبیولوژی در دانشکده پزشکی پرلمن پن می گوید: در عوض، سطح پایه ای از محافظت در برابر 20 نوع گسترده تر آنفولانزا را ارائه می دهد و احتمالاً در بیشتر موارد از عفونت جلوگیری نمی کند، اما خطر ابتلا به بیماری شدید را به شدت کاهش می دهد.

زمانی که دانشمندان در گذشته سعی کردند واکسن های جهانی آنفولانزا بسازند، فرمول ها معمولاً از قطعات پروتئینی اجدادی تشکیل شده بود که همه ویروس های آنفولانزا مشترک هستند. به دلایل مختلف، سیستم ایمنی پاسخ قوی به این رویکرد با کمترین مخرج مشترک نشان نداد.از سوی دیگر، واکسن هنسلی از پروتئین‌هایی از هر 20 نوع مختلف آنفولانزا تشکیل شده است و یا از نظر فنی، دستور تهیه‌ی پروتئین‌ها توسط گیرنده، که با چهار بلوک سازنده mRNA مشخص شده است.

این مفهوم برای اولین بار دو دهه پیش توسط دو تن از همکاران هنسلی به نام‌های درو وایزمن و کاتالین کاریکو توسعه یافت، که پس از اولین موفقیت واقعی خود، واکسن‌های فایزر و مدرنا علیه کووید، تحسین گسترده‌ای را به دست آوردند. وایزمن همچنین یکی از همکاران هنسلی در ساخت واکسن جهانی آنفولانزا است و به طور جداگانه روی واکسن‌های مختلفی کار می‌کند که در برابر چندین ویروس کرونا ایمنی ایجاد می‌کنند.

علاوه بر اجازه گنجاندن 20 نوع مختلف پروتئین، واکسن‌های mRNA را می‌توان سریع‌تر از واکسن‌های سنتی ساخت. آلیسون آ. کلوین و داریل فالزارانو، دانشمندان دانشگاه ساسکاچوان، در تفسیری که در مجله Science منتشر شد، نوشتند:  که اگر دستور العمل‌ها در یک بیماری همه‌گیر نیاز به اصلاح داشته باشند، این یک مزیت است. به گفته سارا کوبی، استاد محیط زیست ویروسی و تکامل در دانشگاه شیکاگو، تایید چنین واکسنی ممکن است یک چالش باشد. او به STAT، یک رسانه بهداشتی و علمی گفت که FDA معمولاً از یک شرکت دارویی می‌خواهد که نشان دهد واکسن از عفونت‌ها جلوگیری می‌کند، که نشان دادن آن در زمانی که اکثر انواع آنفولانزا در گردش نیستند، دشوار است. با این حال، او گفت که نتایج واکسن آنفولانزای پن دلگرم کننده است.

طبق گفته هنسلی، علاوه بر سهولت ساخت، مزیت دیگر رویکرد mRNA این است که به نظر می رسد بر مشکلی به نام گناه آنتی ژنی اصلی غلبه می کند و این به چه معناست نیاز به کمی توضیح دارد: سیستم ایمنی اولین باری که با یک ویروس یا واکسن مبتنی بر آن ویروس مواجه می شود، خاطره ای ماندگار را تشکیل می دهد. این نقش اولیه به قدری قوی است که اگر فردی بعداً در برابر نوع دیگری از ویروس واکسینه شود، سیستم ایمنی بدن او ممکن است با آنتی بادی‌هایی پاسخ دهد که بیشتر با مواجهه اولیه مطابقت دارند.

اما با واکسن جهانی هنسلی، زمانی که حیوانات آزمایشگاهی در معرض تکه‌هایی از 20 نوع آنفولانزا قرار گرفتند، به نظر می‌رسید که سیستم ایمنی آن‌ها خاطراتی به همان اندازه قوی و ماندگار از هر 20 نوع آنفولانزا ایجاد کند. به نظر می‌رسد این رویکرد هم در حیواناتی که هرگز در معرض هیچ نوع آنفولانزا قرار نگرفته‌اند و هم در حیواناتی که قبلاً در معرض آنفولانزا قرار گرفته‌اند، کار می‌کند. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد رویکرد 20 نوع همزمان می‌تواند بر خاطرات قوی اولیه غلبه کند،  پدیده‌ای که هنسلی و اعضای آزمایشگاهش به شوخی از آن به عنوان «بخشودگی» از «گناه» اصلی یاد کرده‌اند. او گفت: «اگر واکسن در اوایل دوران کودکی تزریق شود، ممکن است یک موهبت اولیه از ایمنی القا شده باشد. و شاید این واکسن برای رفع گناه اصلی آنتی ژنی نیز مفید باشد.

//isti.ir/ZoRv