دانشمندان مکانیسم منحصر به فرد نظارت بر سلول های ایمنی را رمزگشایی کردند

محققان موسسه فرانسیس کریک و کینگز کالج لندن نشان داده اند که چگونه سلول‌های ایمنی اختصاصی به نام لنفوسیت های T گاما دلتا (γδ T)، وضعیت کنونی بدن را درک، سلامت بافت‌های سطحی را ارزیابی و حتی در برابر آسیب های سرطان زا به DNA محافظت کنند.

مطالعه آنها که در 14 فوریه در Nature Immunology منتشر شد، ویژگی‌های منحصر به فرد این سلول‌های ایمنی «محافظ امنیت» را برجسته می‌کند.

اکثر سلول‌های T در خون و غدد لنفاوی وجود دارند و زمانی فعال می‌شوند که هدف یا تهدید خاصی را عموما از یک عامل عفونی خارجی شناسایی کنند،. اما سلول‌های γδ در بافت‌های اپیتلیال مانند پوست و پوشش روده وجود دارند و سلول‌های خودی بدن را برای هر گونه علائم آسیب یا بیماری بررسی می‌کنند. با این حال، تا کنون، محققان متوجه نشده اند که چگونه این سلول های منحصر به فرد ممکن است تفاوت بین بافت سالم و آسیب دیده را تشخیص دهند.

برای تلاش برای حل این مسئله، تیم تحقیقاتی میانکنش بین سلول‌های γδ T پوست و سلول‌هایی تشکیل دهنده ساختار پوست موش را بررسی کردند. آنها دریافتند که در حالی که اکثر سلول های T طبیعی پروتئین های مشتق از ویروس ها یا باکتری ها را تشخیص می دهند، سلول های γδ T مولکولی به نام Skint1 را حس می کنند که توسط سلول های سالم پوست عرضه می شود.

هنگامی که محققان اتصال پروتئین Skint1 را جهت جلوگیری از درک وضعیت پوست توسط سلول‌های γδ T مسدود کردند، مشاهده کردند که سلول‌های γδ T به درستی عمل نمی‌کنند. در نتیجه، عملکرد مرزی پوست به خطر افتاده و دوباره شواهدی ارائه شد که نشان می‌دهد سلول‌های T روزانه برای محافظت از سطوح بدن، حتی در غیاب تهدیدات قابل شناسایی، فعالیت می‌کنند.

این تیم در مرحله بعدی پوست را در معرض فرم های متداول ایجاد استرس از جمله اشعه ماوراء بنفش و مواد شیمیایی تحریک‌کننده قرار دادند و دریافتند که وقتی سلول‌های γδ T قادر به میانکنش با Skint1 نباشند، قادر به تشخیص این چالش‌های محیطی و کمک به بهبودی بافت پوست نیستند.

این تیم می‌گوید که یافته‌های آنها نشان می‌دهد که میانکنش سلول‌های ایمنی با بافت‌های طبیعی می‌تواند کلیدی برای ایجاد یک پاسخ مؤثر در برابر آسیب یا عفونت بعدی باشد.

"اگرچه ما تنها میانکنش های بافت پوست موش را بررسی کرده ایم، اما می دانیم که مولکول هایی مشابه Skint1 در بافت های مختلف، از جمله پوشش روده انسان، جایی که بسیاری از سلول های γδ T یافت می شوند، وجود دارد. بنابراین یافته های ما ممکن است به توضیح چگونگی عملکرد γδ T کمک کند.

به همین ترتیب، تحقیقات بیشتر در مورد فعالیت سلول T γδ ممکن است به کشف اینکه چگونه آنها می توانند مراحل اولیه تغییر بافت های سالم به سرطانی را حس کنند، کمک کند.

آدریان هیدی، رئیس آزمایشگاه نظارت بر ایمنی کریک و پروفسور ایمونوبیولوژی در کینگز کالج لندن، GammaDelta Therapeutics و Adapate Biotherapeutics، دو شرکت مستقر در لندن را که بر روی بهره‌برداری از فعالیت‌های منحصربه‌فرد سلول‌های γδ برای ایمونوتراپی سرطان متمرکز شده‌اند، تأسیس کرد.

او گفت: با مطالعه چگونگی مشارکت سلول‌های ایمنی در فرآیندهای فیزیولوژیکی عمومی، مانند حفظ یکپارچگی سدهای بدن، ما ممکن است مولکول‌ها و میانکنش های زیادی را شناسایی کنیم که برخی از آنها ممکن است اهداف مناسبی در فرمولاسیون ایمونوتراپی و واکسن‌ها برای بیماری‌های مختلف باشند.

//isti.ir/ZEyt