دانشمندان مؤسسه ملی سلامت از سلول های بنیادی بیمار و بیوپرینت سه بعدی برای ساخت بافت چشم استفاده می کنند

دانشمندان از سلول های بنیادی بیماران و بیوپرینت سه بعدی برای ساخت بافت چشم استفاده کرده اند که می تواند فهم مکانیسم های بیماری نابینایی را بهبود بخشد. تیم تحقیقاتی از مؤسسه ملی چشم پزشکی، بخشی از مؤسسه ملی سلامت، ترکیبی از سلول هایی که بخش خارجی سد خونی-شبکیه (بافت چشمی که گیرنده های نور شبکیه حساس به نور را محافظت می کند) را می سازد، پرینت می کند.

 

 

دانشمندان از سلول های بنیادی بیماران و بیوپرینت سه بعدی برای ساخت بافت چشم استفاده کرده اند که می تواند فهم مکانیسم های بیماری نابینایی را بهبود بخشد. تیم تحقیقاتی از مؤسسه ملی چشم پزشکی، بخشی از مؤسسه ملی سلامت، ترکیبی از سلول هایی که بخش خارجی سد خونی-شبکیه (بافت چشمی که گیرنده های نور شبکیه حساس به نور را محافظت می کند) را می سازد، پرینت می کند. این تکنیک یک منبع نامحدود از بافت های استخراج شده از بیمار را برای مطالعه بیماری های از بین برنده شبکیه چشم مانند بیماری تحلیل رونده ماهیچه وابسته به سن، فراهم می کند.

بخش خارجی سد خونی-شبکیه از اپی تلیوم پیگمان شبکیه تشکیل شده که توسط غشاء Bruch از رگ های خونی غنی از مویرگ های تغذیه کننده شبکیه جدا شده است. غشاء Bruch جابجایی مواد غذایی و مواد دفعی را بین رگ های خونی غنی از مویرگ های تغذیه کننده شبکیه و اپی تلیوم پیگمان شبکیه جدا می کند. در بیماری تحلیل رونده ماهیچه وابسته به سن رسوبات لیپوپروتئینی به نام دروسن از خارج غشاء Bruch، عملکرد آن را مختل می کند. در طی زمان، از بین رفتن اپی تلیوم پیگمان شبکیه باعث تخریب گیرنده های نوری و از دست رفتن بینایی می گردد.

بهارتی و همکارانش سه نوع سلول نابالغ تغذیه کننده ی شبکیه را درون یک هیدروژل با هم ترکیب کردند: سلول های دیواره ی مویرگ و سلول های اندوتلیال که اجزای کلیدی مویرگ ها هستند؛ و نیز فیبروبلاست ها که ساختار بافت را حفظ می کنند. سپس محققان ژل را روی یک داربست زیست تخریب پذیر پرینت می کنند. در طی چند روز سلول ها شروع به بالغ شدن کرده و شبکه ای سرشار از مویرگ را ایجاد می کند.

https://www-news--medical-net.cdn.ampproject.org/c/s/www.news-medical.net/amp/news/20221222/NIH-scientists-use-patient-stem-cells-and-3D-bioprinting-to-produce-eye-tissue.aspx

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZcWv