داروی تایید شده توسط FDA ، موثر در از بین رفتن عفونت های نهفته ی سلول های سیستم ایمنی به ویروس ایدز

محققین دانشگاه اراسموس مدیکال سنتر هلند با همکاری محققین مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران، موفق به انتشار مطالعه ای شدند که داروی مورد تایید FDA درمان موثری در از بین بردن عفونت های نهفته ی سلول های سیستم ایمنی به ویروس ایدز را معرفی می کند:

درمان ترکیبی ضد رتروویروسی (cART) بطور موثری تکثیر ویروس را در بیماران مبتلا به HIV-1 را کنترل و مرگ و میر ناشی از ایدز را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. با این حال، CART منجر به درمان نمی شود و بیماران باید مداوما از این دسته داروها استفاده کنند چراکه وقفه در درمان منجر به بازگشت سریع و تکثیر ویروس می شود. این تکثیر و بازگشت بیماری به دلیل ماندگاری یک مخزن ازسلول‌های آلوده به ویروس و بشکل نهفته است که حاوی پروویروس با قابلیت تکثیرمی باشد، این پروویروس ها می تواند از سیستم ایمنی بدن فرار کنند چراکه بصورت نهفته و در داخل سلول، گاها حتی به شکل اینتگریت شده هستند.

راهبردهای نوین درمانی برای HIV-1 هدف قرار دادن این مخزن نهفته، کاهش یا از بین بردن کامل آن است، به طوری که، با قطع cART، سیستم ایمنی بیمار می تواند عفونت را به طور موثر کنترل کند یا کاملاً پاک شود. این استراتژی که وابسته به استفاده دارو یا عواملی (LRAs)،  است که قادر به فعال کردن فرایند رونویسی از پروویروس های مخزن نهفته ی ایدز در بیمار کنند اصطلاحا به مکانسیم شوک و مرگ شناخته می شود.

به منظور یافتن ژن های فعال و درگیر به منظور بازگردانی حالت خفتگی پروویروسها، در این مطالعه ابتدا مدل کاربردی ای از سلول های هاپلویید KBM7 با اضافه کردن ژن های گزارشگر با روش موتاژنزیس ایجاد شد. پس از این اضافه شدن، و تایید انجام آن آنالیز ژنومی و مطالعه بیوانفورماتیک نشان داد که 69 ژن در حفظ این حالت خفتگی موثر است. بررسی بر روی این ژن ها با استفاده از روش کاهش بیان ژنی به واسطه آر ان ای های سنجاق سری و فلوسیتومتری 10 ژن موثر در ایجاد و حفظ این حالت خفتگی را تایید کرد. از این میان 3 ژن دارای مهار کننده ی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا را داشت که بر روی مدل برون متن CD4+ T cells و ex vivo مشتق از بیماران مبتلا به HIV-1 بررسی شد، نهایتنا داروی توپیمرات با اثر بر روی ژن GRIK-5 در مدل های متفاوت و بررسی در سطح سلولی و مولکولی بازگردانی حالت خفتگی پروویروسها را در سطح بالایی نشان داد، متعاقب این بازگردانی استفاده از داروهای ضد رتروویروسی میتواند به از بین رفتن منبع خفته بیماری و درمان قطعی بیماران کمک کند. نتایج این مطالعه در ژورنال معتبر EBioMedicine از  انتشارات لنست با ضریب تاثیر 8.143 منتشر شد.


جهت مشاهده مطلب کامل روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.01.20.427543v1.full.pdf

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zz3s