خبر امیدوارکننده از نتایج کارآزمایی بالینی مبتنی بر سلول درمانی برای بیماران MS پیشرونده ثانویه

یک روش درمانی جدید که در آن سلول‌های بنیادی عصبی به مغز تزریق می‌شود، توسط 15 نفر مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس پیشرونده ثانویه (SPMS) در یک کارآزمایی بالینی نتایج خوبی را نشان داد

یک روش درمانی جدید که در آن سلول‌های بنیادی عصبی به مغز تزریق می‌شود، توسط 15 نفر مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس پیشرونده ثانویه (SPMS) در یک کارآزمایی بالینی نتایج خوبی را نشان داد. سطوح ناتوانی و شناخت شرکت کنندگان و همچنین نشانگرهای التهاب و آسیب عصبی، همگی تا یک سال پس از این درمان ثابت ماندند.

نتایج این کارآزمایی درCell Stem Cell، با عنوان "فاز اول کارآزمایی بالینی پیوند داخل بطن مغزی سلول های بنیادی عصبی آلوژنیک در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس پیشرونده" منتشر شد. اکثر افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) در ابتدا به بیماری عود کننده-فروکش کننده (RRMS) مبتلا می‌شوند که با علائم شدید مشخص و به دنبال آن نشانه هایی از بهبودی و کاهش علائم مشاهده می‌شود. با گذشت زمان، افراد مبتلا به RRMS ممکن است دچار SPMS شوند، که با علائمی که به طور مداوم در طول زمان شدیدتر می شوند، مشخص می شود.

درمان SPMS و سایر انواع پیشرونده MS در طول تاریخ بسیار دشوارتر از اشکال عود کننده این بیماری است. در حالیکه چندین دارو برای بیماران SPMS ، که هنوز گاهی اوقات عود بیماری را تجربه می کنند، تأیید شده است (که به عنوان SPMS فعال شناخته می شود)، تنها یک دارو (میتوکسانترون) در ایالات متحده برای بیماران SPMS که عود را تجربه نمی کنند تأیید شده است.

سلول های بنیادی عصبی یا NSC ها سلول های تخصصی هستند که می توانند به نورون ها و دیگر انواع سلول های مغزی تبدیل شوند. علاوه بر توانایی آنها در ساخت سلول های مغزی جدید، NSC ها به ترشح سیگنالینگ مولکول هایی که اثرات ضد التهابی قوی دارند، معروف هستند.

 

لینک خبر:

https://multiplesclerosisnewstoday.com/news-posts/stem-cell-therapy-well-tolerated-secondary-progressive-ms-trial/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z1ux