خاموش کردن ژن برای درمان بیماری آلزایمر

نتایج موفقیت آمیز اولین رویکرد خاموش کردن ژن برای درمان بیماری آلزایمر به منظور کاهش سطح پروتئین Tauدر انسان

• نتایج موفقیت آمیز اولین رویکرد خاموش کردن ژن برای درمان بیماری آلزایمر به منظور کاهش سطح پروتئین  Tauدر انسان

 محققان در حال بررسی یک درمان ژنتیکی جدید برای بیماری آلزایمر هستند.  نتایج کارآزمایی بالینی جدید، که نخستین استفاده رویکرد «خاموش کردن ژن» در درمان بیماری آلزایمر است، نشان می‌دهد که این روش می‌تواند به طور ایمن و موفقیت‌آمیز سطوح پروتئین مضر تاو را که به عنوان عامل بیماری شناخته می شود، کاهش دهد.

 تاو نقش کلیدی در بیماری آلزایمر دارد.  پاتوفیزیولوژی بیماری، طبق برخی شواهد، ممکن است با کاهش سطح پروتئین تاو تخفیف یابد.  هدف این تیم مهار بیان پروتئین تاو مرتبط با میکروتوبول (MAPT) با یک الیگونوکلئوتید آنتی سنس تاو (ASO) به نام BIIB080 (/IONIS-MAPTRx) بود.  آنها فرض کردند که این امر باعث کاهش سطح تاو در بیماران مبتلا به آلزایمر خفیف می شود.  نتایج فاز اول - با نتایج 46 بیمار – حاکی از اثر بیولوژیکی این روش است.

 در حال حاضر هیچ درمانی برای هدف قرار دادن تاو وجود ندارد.  داروهای aducanumab و lecanemab - که اخیراً برای استفاده در برخی شرایط توسط FDA تأیید شده است، مکانیسم بیماری جداگانه ای را در بیماری آلزایمر هدف قرار می دهند که تجمع پلاک های آمیلوئید نامیده می شود.

 کارآزمایی فاز I به ایمنی BIIB080، کارهایی که در بدن انجام می‌دهد و اینکه چگونه ژن MAPT را هدف قرار می‌دهد، پرداخت.  چهل و شش بیمار، با میانگین سنی 66 سال، در این کارآزمایی که از سال 2017 تا 2020 انجام شد، ثبت نام کردند.

 نتایج نشان می‌دهد که دارو به خوبی تحمل می‌شود، به طوری که همه بیماران دوره درمان را تکمیل کرده‌اند و بیش از 90 درصد نیز دوره پس از درمان را به پایان رسانده اند.

 بیماران در هر دو گروه درمان و دارونما عوارض جانبی خفیف یا متوسط ​​را تجربه کردند که شایع‌ترین آنها سردرد پس از تزریق دارو بود.  با این حال، هیچ عارضه جانبی جدی در بیمارانی که دارو دریافت کرده بودند مشاهده نشد.

 تیم تحقیقاتی همچنین دو شکل از پروتئین تاو را در سیستم عصبی مرکزی (CNS) - یک شاخص قابل اعتماد از بیماری - در طول مدت مطالعه بررسی کردند.  آنها پس از 24 هفته در دو گروه درمانی که بالاترین دوز دارو را دریافت کردند، کاهش بیش از 50 درصدی در سطوح پروتئین تاو در CNS پیدا کردند.

 کاترین مومری، MD، PhD، متخصص مغز و اعصاب، خاطرنشان کرد: «ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم این دارو تا چه حد می‌تواند پیشرفت علائم فیزیکی بیماری را کاهش دهد و دارو را در گروه‌های مسن‌تر و بزرگ‌تر و در جمعیت‌های متنوع‌تر ارزیابی کنیم.».  اما نتایج این مطالعه یک گام مهمی در نشان دادن این موضوع است که ما می‌توانیم با موفقیت تاو را با یک داروی خاموش‌کننده ژن، مورد هدف قرار دهیم تا بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های ناشی از تجمع تاو در آینده را کاهش دهیم یا احتمالاً معکوس کنیم.»

https://www.genengnews.com/neurological-disorders/alzheimers/first-alzheimers-disease-gene-silencing-approach-lowers-tau-levels-in-humans

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zbhv