تکنولوژی گردش مایع در پرینتر سه بعدی، افقی جدید در رشد و تولید ارگان مصنوعی

به دنبال یک تحقیق مشترک بین مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی دانشگاه واشنگتن و دانشگاه Rice پروژه ای طراحی شد تا در آن روشی برای کنترل میزان رشد بافت های مصنوعی ایجاد کنند.

 

به دنبال یک تحقیق مشترک بین مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی دانشگاه واشنگتن و دانشگاه Rice پروژه ای طراحی شد تا در آن روشی برای کنترل میزان رشد بافت های مصنوعی ایجاد کنند.

در این مطالعه از مبدل‌ و مسیرهای حرارتی برای تحریک فرایند رونویسی استفاده شد که از آن با نام (HEAT) یاد شده است. این پژوهش در مجله Science Advances به چاپ رسیده است.

بیش از 500 میلیون نفر در سراسر جهان از بیماری کبدی رنج می برند از این رو دانشمندان حوزه مهندسی بافت تلاش می‌کنند تا با تولید ارگان های مصنوعی، عملکردهای از دست رفته این بیماری ها را احیا کنند، با این وجود موانع زیادی وجود دارد که می بایست برطرف شوند.

این تیم در تحقیقات خود ، با به کارگیری یک سیستم گردش مایع در چاپگر سه بعدی، بستری را برای انتقال گرما به یک مکان خاص در داخل بافت فراهم نموده است تا بیان ژن های آن ناحیه را دستخوش تغییرات قرار دهد و شکل‌گیری سه بعدی ارگانی همچون کبد را تسهیل‌کند.

 آخرین یافته های این تیم پژوهشی حاکی از آن است که استفاد از این تکنولوژی بواسطه  فعال کردن مسیر سیگنالینگ WNT ، نقش بسیار مهمی در پایداری و رشد ارگان بازی می‌کند.همچنین محققان این پؤوژه معتقدند که این روش نه تنها برای تولید و رشد اندام می‌تواند مناسب باشد بلکه در ایجاد بستر مناسب برای پیوند اعضا نیز موثر است.

از نقایص این طرح که همچنان در حال بررسی برای ارتقا آن هستند، این است که دمای انتقال داده شده در مناطق مختلف می بایست کنترل شده اعمال شود، با این وجود محققین امیدوار اند که این روش جدید نشان دهد که چگونه الگوهای ژنتیکی می‌تواند بر روی تفکیک بافت‌ها و عملکرد بخش های مختلف کبد اثر گذارد.

در نتیجه نویسنده مقاله اذعان داشت " روشHEAT  به عنوان روشی نوین برای تنظیم بیان ژن در مقایسه با سایر ابزارهای همچون ترکیبات شیمیایی و یا استفاده از پرتو به حساب می‌آید." لذا پژوهشگران این مطالعه معتقدند که این روش می‌تواند نگرشی جدید را در حوزه مهندسی بافت ایجاد کند.

 

Link: https://www.regmednet.com/artificial-organ-growth-manipulated-by-novel-3d-printed-fluid-system/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZWvq