تولید لیپوزوم هایی با اندازه دقیق در مقیاس نانو با کمک یک تکنیک جدید

 

هنگام سنتز لیپوزوم ها در مقیاس نانو، کنترل اندازه وزیکول به تعیین خواص دارویی آنها کمک می‌کند. اما روش‌های مرسوم سنتز لیپوزوم میکروسیالی، از نظر اندازه‌هایی که می‌توانند تولید کنند و پایداری آن اندازه‌ها محدود هستند.

یک تکنیک جدید، ورتکس متمرکز میکروسیالی (Vortex-Focusing Microfluidics)، این چالش ها را حل می کند و لیپوزوم هایی در اندازه های دقیق با واریانس اندازه ناچیز تولید می کند. این روش، که یک تکنیک میکروسیال مرتبط را که در کتاب اخیراً منتشر شده ی لیپوزوم ها بیان شده است، گسترش می دهد، می تواند برای جریان لامینار محدود برای تولید محصولات در مقیاس نانو استفاده شود.

توسعه دهندگان این تکنیک به سرپرستی دکتر دان دوو، استاد دانشگاه مریلند، لیپوزوم هایی به کوچکی 27 نانومتر برای لیپیدهای حاوی پلی اتیلن گلیکول (PEG) و بین 61 تا 127 نانومتر برای موارد بدون PEG تولید کردند. بر اساس مقاله ای در Nature Communications، نرخ تولید از 20 گرم در ساعت فراتر رفت. در نتیجه، این لیپوزوم‌های کوچک در اندازه نانو می‌توانند به پوست نفوذ و نیز از سد خونی مغزی عبور کنند. همچنین محدوده اندازه کوچکتردر لیپوزوم‌ها می تواند جذب سلول را برای کاهش سمیت در مقایسه با نانوذرات بزرگتر افزایش دهد.

منبع:

https://www.genengnews.com/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zgdv