تولید سلولهای تولیدکننده دوپامین از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری پارکینسون

مجموعه‌ای از پروژه‌های تحقیقاتی در سراسر جهان اخیراً بر روی رویکرد پیوند سلول‌های اصلاح‌شده برای بازسازی ناحیه‌ای از مغز که بطور معمول دوپامین تولید می‌کند، تمرکز کرده اند.

در طول دهه های گذشته روش های مختلف درمان پارکینسون با شکست های زیادی روبرو بوده است. به گفته کمپانی Bayer یکسال پس از انجام آزمایش فاز اول با 12 داوطلب، نشان داده شد که درمان BlueRock به خوبی قابل تحمل است و سلول‌های پیوندی طبق برنامه در مغز بیماران رشد می‌کنند. این امر شرکت را تشویق کرد تا با ثبت نام بیماران در نیمه اول سال 2024آزمایش خود را بر روی انسان به مرحله دوم پیش ببرد.

مجموعه‌ای از پروژه‌های تحقیقاتی در سراسر جهان اخیراً بر روی رویکرد پیوند سلول‌های اصلاح‌شده برای بازسازی ناحیه‌ای از مغز که بطور معمول دوپامین تولید می‌کند، تمرکز کرده اند.

در روش درمانی BlueRock، محققان سلول های بنیادی جنینی پرتوان را گرفته و آنها را به سلول های عصبی تولید کننده دوپامین تبدیل کردند. هنگامی که سلولهای تمایزیافته بوسیله جراحی وارد مغز فرد مبتلا به بیماری پارکینسون می شوند، شبکه های عصبی تخریب شده توسط این بیماری توسط سلولهای پیوند شده، مجددا فعالیت خود را بازسازی میکنند. نتایج اولیه آزمایش نشان داد که سلول‌ها تکثیر شدند و شروع به ساخت دوپامین کردند.دوپامین مولکول مهم سیگنال‌دهنده مغزی است که در بیماران پارکینسون وجود ندارد.

تاکنون درمانی قطعی برای بیماری پارکینسون وجود نداشته است. این بیماری بیش از 10 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و موجب آسیب تدریجی مغز می شود. علائم شایع آن عبارتند از: از دست دادن کنترل عضلانی، لرزش، سفتی عضلات و کندی حرکت و زوال عقل در برخی از بیماران.

 

لینک خبر:

https://www.devdiscourse.com/article/science-environment/2571278-corrected-official-bayer-claims-early-lead-in-parkinsons-stem-cell-therapy

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z7Uw