تولید انبوه و پیوسته ماکروفاژهای انسانی مشتق از iPSC با کشت مایع در بیورآکتورهای تانک استریردار

ماکروفاژهای مشتق شده از سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی (iPSCs) دارای پتانسیل های فراوانی برای ارتقای درمان های مبتنی بر سلول هستند که برای بیماری های متنوعی کاربرد دارد. گروهی از محققان با هدایت دکتر Lachmann پروتکلی را برای تولید انبوه ماکروفاژهای مشتق شده از iPSC ارائه داده اند که اخیراً در مجله نیچر به چاپ رسیده است.

 

ماکروفاژهای مشتق شده از سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی (iPSCs) دارای پتانسیل های فراوانی برای ارتقای درمان های مبتنی بر سلول هستند که برای بیماری های متنوعی کاربرد دارد. گروهی از محققان با هدایت دکتر Lachmann پروتکلی را برای تولید انبوه ماکروفاژهای مشتق شده از iPSC ارائه داده اند که اخیراً در مجله نیچر به چاپ رسیده است. این روش، شامل کشت مایع سلول ها در مقیاس بالا روی شیکرهای چرخشی یا تانک های شیکر دار بیورآکتورها هستند. این استراتژی ساده و مطمئن بوده و از طریق تمایز iPSC اولیه به کمپلکس های تشکیل دهنده ی سلول های میلوئید، با واسطه ی کمترین میزان سیتوکاین ها، مشخصه یابی شده است.

بر خلاف روش تولید تمایزی سلول ها در حالت بچ و غیرپیوسته، حدواسط های کمپلکس های تشکیل دهنده ی سلول های میلوئید در محیط کشت مایع بسیار پایدار بوده و به شکل مداوم ماکروفاژهای کاربردی و خالص تولید می کنند. با استفاده از محیطی با حجم 120میلی لیتر در این پلتفورم، حدود 1–4 × 107  سلول ماکروفاژ مشتق شده از iPSC در هر هفته بدست می آید که برای مصرف چندین ماه کافی خواهد بود. همچنین این روش امکان رصد در لحظه ی فاکتورهای اساسی فرایند مانند بیومس، میزان اکسیژن و سطح مواد مغذی را فراهم می کند. طول زمان این فرایند از لحظه ی کشت سلول های iPSC تا بدست آمدن اولین ماکروفاژها، 28 روز است. کاربرد موفقیت آمیز این پروتکل به داشتن تخصص در حوزه های کست سلول های بنیادی پرتوان، روش های تمایز و آماری و همچنین فلوسایتومتری نیاز دارد.

 

https://www.nature.com/articles/s41596-021-00654-7

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zoqt