توسعه داروهای اپی ژنتیک در حوزه ژنتیک و پزشکی بازساختی

ویرایش ژن در حال حاضر تغییرات طولانی‌مدتی در توالی‌های DNA به‌عنوان راهی برای روشن یا خاموش کردن ژن‌ها ایجاد می‌کند.

ویرایش ژن در حال حاضر تغییرات طولانی‌مدتی در توالی‌های DNA به‌عنوان راهی برای روشن یا خاموش کردن ژن‌ها ایجاد می‌کند. با این حال، برای بسیاری، پتانسیل تغییرات ژنتیکی دائمی نگران کننده است. در مقابل، یک رویکرد جدید به نام "تنظیم ژنتیکی" اپی ژنتیک یک سلول را دستکاری می کند و با انجام این کار، بیان ژن قابلیت تغییر پیدا می کند.

درک جانتز، PhDو مدیر ارشد علمی Tune Therapeutics، در این خصوص می‌گوید: با کمک تنظیم ژنتیکی می‌توانیم به طیف دینامیکی بسیار بیشتری از اثرات و فواید دست یابیم. با تنظیم اپی ژنوم، می‌توان تغییرات دقیق کنترل‌شده‌ای در بیان ژن ایجاد کرد. این سلول ها ژنوم خود را تغییر نمی دهند، بلکه موجب تغییر اپی ژنوم خود می شوند.

اساسا، پلتفرم ویرایش اپی ژنوم Tune Therapeutics،TEMPO، می‌تواند موجب تغییر مسیر تفسیر سلول‌های بدن از توالی DNA شوند و این امکان را می‌دهد تا به طور بالقوه به برخی از بیماری‌های بسیار رایج و پیچیده که ناشی از اختلال در بیان ژن هستند، رسیدگی شود.

طی اولین داده ها که در ماه می در بیست و ششمین نشست سالانه انجمن ژن و سلول درمانی آمریکا (ASGCT) به اشتراک گذاشته شد، این شرکت گزارش کرد که در پستانداران غیر انسانی، TEMPO ژن PCSK9 را کاهش داد. پروتئین PCSK9 در تنظیم هموستاز چربی مهم است.

لینک خبر:

https://www.genengnews.com/topics/drug-discovery/developing-epigenetic-drugs-for-genetic-and-regenerative-medicine/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZxSw