توسعه ارگانوئید قلبی بدون نیاز به داربست بافتی

 

دانشمندان آکادمی علوم اتریش (وین ، اتریش) برای اولین بار یک ارگانوئید قلب را که خود به خود ساماندهی می شود ، تولیدمی کنند که لقب کاردیوئید را به خود گرفت. تاکنون محققان از طریق مهندسی بافت به تولید کاردیوئیدها دست یافته اند.این  فرایندی است که برای هدایت مونتاژ ساختار ارگانوئید مورد نظر نیاز به استفاده از داربست دارد. این در حالی است که .ارگانوئیدهای مشتق از داربست قبلاً در مدل سازی دقیق بیماری های قلبی موفق نبوده اند.

این روش جدید و بدون داربست که اخیراً در مجله Cell گزارش شده است ، امکان شکل گیری واقعی ترین کاردیوئیدهای تاکنون را فراهم کرده است.خود سازماندهی این است که چگونه طبیعت باعث می شود بلورهای دانه برف یا پرندگان در گروه رفتار کنند. مهندسی این کار دشوار است زیرا به نظر می رسد هیچ برنامه ای وجود ندارد ، اما هنوز هم چیزی بسیار منظم و قوی ظاهر می شود. خود سازمان دهی اندام ها بسیار پویاتر است و موارد زیادی در طبیعت همچنان در حال انجام است که انسان درک کاملی از آن را ندارد.

این تیم فرض کردند که تقلید از روند خود سازماندهی طبیعت در یک ظرف بهبود خواص کاردیوئیدها حاصل بشود.برای رسیدن به این هدف ، گروه هر شش مسیر سیگنالینگ شناخته شده را که در رشد قلب جنینی دخیل هستند را به ترتیب خاصی فعال کردند.

به دنبال تمایز سلولهای بنیادی ، این تیم با موفقیت ساختاری شبیه به دیواره قلب ایجاد کردند. بعلاوه ، بعد از 1 هفته ، ارگانوئید حفره ای بسته ایجاد کرده است که همچون قلب انسان می تواند به صورت ریتمیک منقبض شود.

این کاردیوئید جدید همچنین قادر به پاسخگویی به آسیب‌ها به روشی مشابه قلب انسان بوده است و اثراتی از ترمیم را از خود نشان می دهد. همچنین این تیم، به تقلید از اثرات حمله قلبی ، بخشی از بافت را یخ زدند که نتیجه آن مهاجرت فیبروبلاست های قلبی ترمیم کننده به منطقه آسیب دیده و ترمیم آسیب ها نمودند.

مندجان محقق این مطالعه در پایان گفت: "ما می خواهیم مدل های قلب انسان را ارائه دهیم که به طور طبیعی تر رشد می کنند و قابلیت پیش بینی بیماری را داشته باشد که به دنبال آن از این طریق ، بستر برای شرکت‌ها در مورد توسعه داروهای بیشتر در آزمایشات بالینی فراهم تر خواهد بود زیرا اطمینان بیشتری نسبت به نتیجه آزمایش دارند."

Link:https://www.regmednet.com/self-organizing-cardioid-spontaneously-develops-heart-with-hollow-chambers/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZVgq