تلاش محققان برای تولید فولیکول مو انسانی از سلول های بنیادی پرتوان القایی

پاپیلای درمی درون فولیکول مو قرار دارد و سلول های آن مسئول کنترل رشد مو مانند ضخامت، طول و چرخه رشد مو هستند. محققان پیش از این توانستنده بودند موی تولید شده از پاپیلای درمی مشتق از سلول های iPS‌را در زیر پوست موش رشد دهند اما این رویکرد موفق به صورت کنترل نشده بود و نیاز به بهبودی پروتکل داشت. به منظور بهبود این پروتکل محققین از یک داربست زیست تخریب پذیر استفاده کردند که قادر به کنترل جهت رشد مو و کمک به یکپارچه شدن سلول های بنیادی به درون پوست بود.

پاپیلای درمی درون فولیکول مو قرار دارد و سلول های آن مسئول کنترل رشد مو مانند ضخامت، طول و چرخه رشد مو هستند. محققان پیش از این توانستنده بودند موی تولید شده از پاپیلای درمی مشتق از سلول های iPS‌را در زیر پوست موش رشد دهند اما این رویکرد موفق به صورت کنترل نشده بود و نیاز به بهبودی پروتکل داشت. به منظور بهبود این پروتکل محققین از یک داربست زیست تخریب پذیر استفاده کردند که قادر به کنترل جهت رشد مو و کمک به یکپارچه شدن سلول های بنیادی به درون پوست بود.

این پروتکل نیازمند این امر بود که سلول های اپی تلیالی موش بتوانند با سلول های پاپیلای درمی انسانی ترکیب شوند. در ادامه استفاده از این پروتکل روی موش های nude سرکوب شده از نظر ایمنی نشان داد که این پروتکل می تواند با موفقیت مو را روی سطح پوست لخت این موش ها تولید کند. در حال حاضر محققان سعی دارند که بخش اپی تلیالی فولیکول مو را نیز از iPSCهای انسانی تولید کنند. ترکیب سلول های اپی تلیالی و پاپیلای درمی مشتق از iPSCهای انسانی می تواند تولید فولیکول موی انسانی کامل که قادر به پیوند آلوژن به انسان باشد را مقدور سازد. برخلاف سایر رویکردهای موجود در بازسازی فولیکول مو، iPSCهای انسانی می توانند منبع نامحدودی از سلول را برای تولید این فولیکول ها فراهم آورند.

Reference:https://medicalxpress.com/news/2019-06-functional-hair-follicles-grown-stem.html

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZMt2