تسریع دسترسی بیماران به درمان های نوین مبتنی بر سلول های بنیادی با نوآوری در پروسه تولید

رئیس بانک سلول های بنیادی بریتانیا (UKSCB) در بیستمین سالگرد تاسیس این پایگاه از ایجاد اتوماسیونی برای تولید سلول های بنیادی در آینده خبر داد.

ساخت سلول‌های بنیادی ایمن و با قابلیت بالقوه نجات‌دهنده از طریق اتوماسیونی نوآورانه و با بهره گیری از یادگیری ماشین ( machine learning)، می‌تواند در آینده به بیماران امکان دسترسی سریع‌تری به درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی دهد. سلول های بنیادی جنینی انسان این پتانسیل را دارند که به ترمیم و بازسازی قسمت هایی از بدن انسان پس از بیماری کمک کنند. آنها می توانند در طیف وسیعی از بیماری ها مانند نابینایی، سرطان خون و بیماری های قلبی کاربرد داشته باشند. با حمایت شرکای ملی در شورای تحقیقات پزشکی (MRC)، شورای تحقیقات بیوتکنولوژی و علوم زیستی (BBSRC) و موسسه ملی تحقیقات سلامت (NIHR)، بانک سلول های بنیادی بریتانیا سلول های بنیادی با کیفیت بالا را برای تحقیقات پیشران در جهان با 30 لاین از سلول های بنیادی برای کاربردهای بالینی فراهم می کند. در سطح جهانی، UKSCB سلول های بنیادی را به 25 کشور مختلف برای کاربردهای تحقیقاتی و بالینی عرضه کرده است که 54 درصد از انواع سلول های بنیادی درخواست شده در سال 2022 دارای درجه بالینی (clinical grade) بوده که سال به سال نیز بر این تعداد افزوده می شود.

در طول دو دهه گذشته، UKSCB به دلیل قرار گرفتن در مرکز درمان های پیشرفته (داروهایی برای استفاده انسانی مبتنی بر ژن ها، بافت ها یا سلول ها) در بریتانیا و همچنین در سطح جهانی مشهور شده است.

این مرکز در سراسر جهان به عنوان یک مخزن پیشرو با بیش از 180 رده مختلف از سلول های بنیادی جنینی انسانی شناخته شده است که این رده های سلولی دارای قابلیت بهره گیری در بخش تحقیق و توسعه یا کاربردهای بالینی هستند.

 

لینک خبر:

https://www.gov.uk/government/news/patients-could-have-faster-access-to-ground-breaking-stem-cell-treatment-with-manufacturing-innovation

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZXgw