ترکیبات جدید برای ایمونوتراپی سرطان از طریق فعال سازی ایمنی با واسطه STING

نوآوری های اخیر در ایمونوتراپی سرطان با افزایش قابل توجه میزان بقای بیماران تحت درمان به موفقیت بالینی چشمگیری دست یافته است .




 نوآوری های اخیر در ایمونوتراپی سرطان با افزایش قابل توجه میزان بقای بیماران تحت درمان به موفقیت بالینی چشمگیری دست یافته است . با این حال، به دلیل نرخ پاسخ کم به مهارکننده های ایست بازرسی ناشی از واکنش ایمنی پایین سلول های سرطانی در تومورهای "سرد"، همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد.

  بسیاری از شرکت های داروسازی جهانی در تلاش خود برای تبدیل تومورهای "سرد" به تومورهای "گرم" روی استفاده از پروتئین تنظیم کننده ایمنی ذاتی موسوم به STING برای افزایش واکنش پذیری ایمنی تومورها و نفوذ سلول های ایمنی به ریزمحیط تومور (TME) تمرکز کرده اند.

 با این حال، از آنجایی که آزمایش‌های بالینی روی اولین آگونیست  STING، ADU-S100، در سال 2020 به حالت تعلیق درآمد، نیاز فوری به توسعه فعال‌کننده‌های جدید STING وجود دارد.

 تحت این شرایط، یک تیم تحقیقاتی به رهبری دکتر سانگی لی از موسسه علوم مغز در موسسه علم و فناوری کره از ساخت یک آگونیست جدید STING با کوچک مولکول خبر داد.


 هنگامی که آگونیست STING توسط یک ترکیب تحریک شد، باعث ترشح سیتوکین‌هایی مانند اینترفرون‌ها (IFN) گردید و یک پاسخ ایمنی ذاتی با واسطه سلول‌های T را فعال کرد.  سیستم ایمنی فعال شده، فنوتیپ ایمنی تومور را تغییر داد و آن را از «سرد» با واکنش‌پذیری کم به سلول‌های T به «گرم» با واکنش‌پذیری بالا تبدیل کرد که منجر به جذب سلول‌های T در TME شد.  در این مطالعه، تجویز ترکیب به طور موثری رشد سلول های سرطانی را در مدل های موش مهار کرد.  به ویژه، 20 درصد از گروه تحت درمان در نتیجه از بین بردن کامل تومورهایشان، اثری از تومور در آنها دیده نشد.  علاوه بر این، حافظه ایمونولوژیک رشد تومورهای عود کننده را بدون نیاز به تجویز داروی مجدد سرکوب کرد.  در نهایت، پس از اولین درمان، رشد هیچگونه توموری در گروه بدون تومور یا شاهد مشاهده نشد.


 اکثر آگونیست های STING موجود تحت تجویز داخل توموری قرار گرفتند، که کاربرد وسیع درمان سرطان را محدود می کرد، در حالی که ترکیب موجود در این مطالعه می توانست با تزریق داخل وریدی تجویز شود.  از نظر توسعه آینده دارو، این عامل همچنین می‌تواند برای درمان‌های ترکیبی سرطان و درمان‌های استاندارد فعلی مانند پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و تک‌تراپی نیز استفاده شود.


https://www.news-medical.net/news/20220531/New-compounds-for-cancer-immunotherapy-via-STING-mediated-immune-activation.aspx


کلمات کلیدی
//isti.ir/ZNZu