تحقیقات محققان سوئدی نشان داده است که mRNA موجود در واکسن فایزر به DNA در بدن انسان تبدیل نمی شود

مطالعه ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه لوند سوئد در اواخر فوریه 2022 منتشر شده است باعث شد تا بسیاری از رسانه ­های اجتماعی آن را به اشتباه به عنوان تبدیل mRNA واکسن فایزر به DNA در بدن انسان تلقی کنند.

مطالعه ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه لوند سوئد در اواخر فوریه 2022 منتشر شده است باعث شد تا بسیاری از رسانه ­های اجتماعی آن را به اشتباه به عنوان تبدیل mRNA واکسن فایزر به DNA در بدن انسان تلقی کنند.

این ادعای نادرست که واکسن فایزر در بدن به DNA تبدیل می شود از اواسط 2020 شروع شده بود. موضوعی که اخیراً محققان دانشگاه لوند موفق به اثبات عکس آن نشدند.

تحقیقاتی که محققان سوئدی انجام دادند بر مبنای مقاله Zhang و همکارانش در می 2021 بود که در ژورنال PANS به چاپ رسیده بود. به گفته این مقاله، در ژنوم سلول های که در معرض واکسن فایزر بودند،نسخه ای از DNA یافت شده بود که به خاطر حضور ترانسپوزون ها بوده است. در واقع این اتفاق به خاطر خاصیت رونویسی معکوس ترانسپوزون LINE_1 بوده است.

نکته ی قابل توجه این است که محققان دیگر موفق به تکرار آزمایشات Zhang نشده و حتی گروهی از محققان در خطاب به ژورنال PANS اعلام کردند که طراحی آزمایش و نتایج آزمایشات Zhang قطعی و قابل ارجاع نیست و شواهدی کافی مبنی بر ورود آن به ژنوم وجود ندارد.

در مطالعه اخیری که در دانشگاه لوند انجام شده است، محققان غلظت های مختلفی از واکسن فایزر را به رده سلولی کبدی Hih7 وارد کرده اند. سپس میزان ترانسوپوزن LINE_1 و DNA حاصل از واکسن فایزر را در آن سلول ها می سنجیدند. نتایج آن ها نشان داد که بعد از اینکه سلول ها در معرض واکسن فایزر بودند، غلظت LINE_1 افزایش پیدا کرده و حداقل بخش هایی از DNA حاصل از واکسن مشاهده می شد.

بنابراین آن ها اعلام کردند که طبق مطالعاتشان واکسن فایزر در سلول های کبدی به DNA تبدیل شده و توانایی ادغام در ژنوم و ایجاد مشکل در سلامتی انسان را دارد.

این مطالعه نشان نداد که DNA رونویسی معکوس شده به هسته وارد می شود؛ همچنین این مطالعات مصنوعی بوده و نتایج قابل تعمیمی برای سلول های زنده نیست. اینکه DNA حاصل از واکسن به هسته وارد شده و ژنوم را تغییر می دهد در این مقاله به طور علمی اثبات نشده است.

در تحقیقاتی که Parry محقق پسا دکتری دانشگاه Queensland انجام داده است، نشان داده شده که LINE_1 در سیتوپلاسم سلولی و حتی در مواقعی که واکسنی اضافه نشده نیز حضور دارد.

به گفته Parry بعد از افزودن واکسن، تغییری در سیگنال های ناحیه هسته برای میزان LINE_1 دیده نمی شود. او همچنین افزود که زیاد شدن سیتوپلاسمی LINE_1 به خاطر زیاد شدن افزایش بیان پروتئین ناشی از افزایش غلظت واکسن است، اما نکته اینجاست که این عامل باعث بر هم خوردن توزیع این ترانسپوزون درون سلول نمی شود.

همچنین هیچ شواهدی مبنی بر ورود mRNA واکسن به ژنوم سلول وجود ندارد. لازم به ذکر است که محققان مختلفی تا کنون با ارائه نامه هایی به ژورنال نامبرده اعلام کرده اند که مطالعات اعلام شده توسط Zhang و دانشگاه لوند، تفسیر درستی از نتایج آزمایش نداشته است.

لینک خبر:

//isti.ir/ZRUt