تجربه موفقیت آمیز فاز اول استفاده از سلول های بنیادی مشتق از چربی برای درمان تورم غدد لنفاوی

 

در یک کارآزمایی بالینی فاز اول ، دانشمندان از بیمارستان دانشگاه اودنس (دانمارک) نشان داده اند که سلول‌های بنیادی مشتق از چربی می توانند برای درمان ورم لنفاوی( یک بیماری مزمن که به طور معمول باعث تورم در بازوها یا پاها می شود.) استفاده شوند. این روش درمانی نوین می تواند به راهی جدید برای درمان بیماران مبتلا به لنف ادم مربوط به سرطان پستان منجر شود (BRCL).

نتایج این آزمایش در مجله STEM CELLS Translational Medicine منتشر شده است. از هر سه زن که تحت سرطان پستان قرار می گیرند ، یک نفر دچار لنف ادم می شود ، جایی که مایعات در غدد لنفاوی جمع می شود - منجر به تورم دردناک در این عروق می شود.

نوسنده این مقاله اظهار داشت: بیماران مبتلا به BCRL از کیفیت زندگی پایینی برخوردارند و عملکرد بازو در آن‌ها به دنبال این تورم کاهش میابد. درمان‌های فعلی صرفا مبتنی بر روش‌های تسکینی است.تمرکز بر کنترل وضعیت از طریق ورزش ، لباس‌های فشرده، تخلیه دستی ، مراقبت دقیق از پوست ، جزو روش های مبتنی بر سبک زندگی است.

وی ادامه داد: "با این وجود ، در حالی که درمان هایی برای بهبود ادم لنفاوی وجود ندارد ، اما مطالعات بالینی نشان می دهد که سلول های مشتق شده از بافت چربی می توانند ادم لنفاوی را کاهش دهند. "بنابراین ، ما قصد داشتیم ارزیابی کنیم که آیا این سلول‌ها می توانند ادم لنفاوی را ب صورت عینی در طولانی مدت تسکین دهند."

در این مطالعه، این سلول‌های بنیادی مشتق از چربی از 10 بیمار BRCL استخراج شد. سپس بیماران با این سلول‌ها تحت درمان قرار گرفتند و به ناحیه زیر بغل تزریق صورت پذیرفت.

پارامتر اولیه این مطالعه تغییر در حجم بازو بود - با این حال ، پس از پیگیری این بیماران در 1 ، 3 ، 6 ، 12 و 48 ماه پس از درمان ، کاهش در سایز بتزوی بیماران BRCL مشاهده نشد.با این وجود، بیماران بهبود قابل توجهی در علائم خود گزارش دادند.

"این باعث شده ما به این نتیجه برسیم که سلول‌های مشتق شده از چربی، علائم BCRL و عملکرد سیستم ایمنی در این ناحیه را بهبود بخشیده است.

 اثربخشی این روش به دنبال پیگیری های بلند مدت از بیماران حاکی از آن بود که بهبود علائم آن‌ها تا 4 سال پایدار ماند.اما برای تأیید نتایج این مطالعه ، آزمایش های کنترل شده با نمونه‌های تصادفی بیشتری مورد نیاز است. "

                                                                                                                                                                            

Link: https://www.regmednet.com/adipose-derived-stem-cells-used-to-treat-lymphedema-in-successful-phase-i-trial/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z1Qq