تایید روش نوین درمانی برای کمک به کودکان "پروانه ای" از سوی FDA

آنتونیو ونتو 13 ساله است. او یک بانداژ کوچک است که راه نمی‌رود و تا همین اواخر نمی‌توانست چیزی بیشتر از سایه‌ها را ببیند. او مبتلا به اپیدرمولیز بولوزا دیستروفیک است، یک بیماری ارثی که پوست او را آنقدر شکننده می کند که به بچه های مبتلا به این بیماری «کودکان پروانه ای» می گویند.

 

 آنتونیو ونتو 13 ساله است.  او یک بانداژ کوچک است که راه نمی‌رود و تا همین اواخر نمی‌توانست چیزی بیشتر از سایه‌ها را ببیند.  او مبتلا به اپیدرمولیز بولوزا دیستروفیک است، یک بیماری ارثی که پوست او را آنقدر شکننده می کند که به بچه های مبتلا به این بیماری «کودکان پروانه ای» می گویند.

 اما اکنون، به لطف یک ژن درمانی جدید که روی پوست او گذاشته شد و در چشمانش چکید، اوضاع بهتر شده است.  زخم‌های او کوچک‌تر شده‌اند و ویزیت او توسط چشم پزشک در این هفته تأیید کرد که بینایی او به طرز چشمگیری بهبود یافته است.

اخیرا، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، درمان جایگزینی ژنی را که آنتونی دریافت کرد، تأیید کرد، و آن را به اولین ژن درمانی تبدیل کرد که در خارج از بدن بیمار اعمال می شود - و همچنین اولین موردی که به طور مکرر برای استفاده در همان فرد در نظر گرفته شده است.                                                                                                       

 برای "کودکان پروانه ای" مانند آنتونی، مشکل این است که بدن آنها کلاژنی را که لایه های پوست را در کنار هم نگه می دارد، نمی سازد.  نتیجه زخم‌های مزمن و تاول‌زا است – در سراسر پوست، بلکه در داخل گلو و گاهی اوقات روی چشم‌ها.

 این درمان یک ژن از دست رفته را به سلول‌های پوست معرفی می‌کند تا بتوانند کلاژن بسازند، و استراتژی انتقال جدید در حال حاضر برای درمان سایر بیماری‌های پوستی نادر مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین یک ژن درمانی استنشاقی برای درمان فیبروز کیستیک نیز در حال بررسی است.

 این درمان که Vyjuvek نام دارد توسط استارت آپ پیتسبورگ Krystal Biotech توسعه داده شده است و برای درمان افراد بالای شش ماه با این شکل خاص از اپیدرمولیز بولوزا تایید شده است، وضعیتی که تاکنون گزینه های درمانی کمی داشته و تنها حدود 3000 نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

مادر آنتونی می‌گوید: "از زمانی که او به دنیا آمد، تنها کاری که انجام می‌دهم این است که بانداژها را عوض کنم و زخم‌ها را ترمیم کنم."

 از سال 2017، FDA پنج ژن درمانی را برای بیماری های نادر ارثی تایید کرده است - که شرکت کریستال آن را شش درمان می کند - و چندین ژن درمانی دیگر را برای درمان سرطان خون تایید کرده است.

 اما آن درمان‌های اولیه همه با تزریق یا با تغییر سلول‌های ایمنی خارج از بدن انجام می‌شوند. شرکت کریستال با فرمولاسیون ژن‌درمانی به‌صورت پمادی که روی موضع مدنظر مالیده می‌شود، به چیزی دست یافته است که کریش کریشنان، مدیر عامل آن، «راهی ساده، راحت، و بیمار پسند برای ارائه ژن گمشده به این بیماران» نامیده است.

 این شرکت نگفته است که این درمان چقدر هزینه دارد، اما سایر ژن‌درمانی‌ها قیمت‌های رکوردی را برای هموفیلی B با قیمت ۳.۵ میلیون دلار ثبت کرده‌اند.

 جایگزینی ژن برای پوست ممکن است کاربردهای سودآوری در آینده در لوازم آرایشی داشته باشد.  یک شرکت تابعه که توسط کریستال تأسیس شده است، آزمایش نسخه ای از دارو را بر روی داوطلبان آغاز کرده است تا سعی کنند چین و چروک های پای کلاغی و دیگر چین و چروک های ناشی از کاهش تولید کلاژن در بدن افراد را با افزایش سن کاهش دهند.

 این پروژه، در صورت موفقیت، می تواند به آینده ای منجر شود که در آن ژن درمانی بمنظور ارتقای سلامت و زیبایی و با اهداف غیرپزشکی تجویز می شود، نه فقط برای درمان شرایط وخیم یک بیماری.  این شرکت فرعی که Jeune نام دارد، از خود به عنوان یک شرکت زیبایی شناسی مبتنی بر ژن درمانی یاد می کند.

این درمان در مطالعه‌ای در سال 2022 توسط کریستال انجام شد که در آن آنتونی در بین 31 بیمار اپیدرمولیز بولوزا بین یک تا 44 سال بود که پماد ژن‌درمانی را روی شدیدترین زخم‌هایشان اعمال می‌کردند.

 مادر آنتونی، می‌گوید که در طول مطالعه، زخمی بزرگ و دردناک روی پاشنه پا برداشتند.  او می گوید: «ما آن را پوشیدیم و رفت و دیگر باز نشد.  "این باور نکردنی بود.  این یک زخم بزرگ و مزمن بود و من دیگر هرگز آن را ندیده بودم.  این واقعاً مرا تحت تأثیر قرار داد.»

 درمان باعث شد آن زخم از بین برود و سایز زخمها هم در حال کوچک شدن هستند، اما این درمان قطعی نیست.  یکی از دلایل این است که سلول های پوست دائماً با سلول های جدید جایگزین می شوند که از همان نقص ژنتیکی رنج می برند.  این بدان معناست که درمان باید یک بار در هفته توسط پرستار یا پزشک تکرار شود.

 کریستال می گوید که درمان آن اولین ژن درمانی است که برای چنین استفاده مکرری تایید شده است.

 اما آن درمان‌های اولیه همه با تزریق یا با تغییر سلول‌های ایمنی خارج از بدن انجام می‌شوند.  کریستال با فرمول‌بندی ژن‌درمانی به‌صورت پمادی که روی آن مالیده می‌شود، به چیزی دست یافته است که کریش کریشنان، مدیر عامل آن، «راهی ساده، راحت، و بیمار پسند برای ارائه ژن گمشده به این بیماران» نامیده است.

 نتایج چشمگیر بوده است.  "این یک درمان قطعی نیست، اما بهترین چیزی است که من در مواجهه با زخم های او دیده ام.  کاراواخال می‌گوید هر بار که دکتر را می‌بینیم عکس می‌گیریم و جراحات او اکنون کوچک‌تر است و برخی از بین رفته‌اند.

 این خانواده بخشی از مطالعه بالینی باقی مانده است، که در مرحله باز ادامه یافته است که به داوطلبان اجازه می دهد به دارو دسترسی داشته باشند.  در هر بار بازدید، آنها از هشت آمپول کوچک کرم ژن استفاده می کنند و می توانند تصمیم بگیرند که آن را را در کجای بدن آنتونی قرار دهند.

 

https://www.technologyreview.com/2023/05/19/1073394/the-fda-just-approved-krystal-drip-on-gene-therapy-that-helps-butterfly-childr

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zqmw