تاکید بر لزوم حمایت از ارتباط موثر پژوهشگران، مراکز تحقیقاتی و شرکتها در نخستین جلسه شورای راهبردی شبکه ملی مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی

جلسه ای با حضور دکتر ربانی مدیر شبکه ملی مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها در تاریخ 3 تیرماه سال 1398 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، جلسه ای با حضور دکتر ربانی مدیر شبکه ملی مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها در تاریخ 3 تیرماه سال 1398 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه دکتر ربانی به ارائه گزارشی در رابطه با فعالیت شبکه طی دوسال اخیر پرداخت و گفت: با توجه به اینکه هدف نهایی پژوهشگران و محققین از تحقیقات درون تنی توسعه دارو، درمان بیماری‌ها و بهبود زندگی انسان، حیوان و محیط زندگی  می باشد، ضروری است با شناخت درست مشکلات پیش روی محققین و مرتفع کردن آن ها موجبات توسعه همه جانبه این حوزه مهم از علم و فناوری را در سراسر کشور رقم زد.

در ادامه دکتر اسفندیاری عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های شبکه مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی به اهمیت وجود حیوانات آزمایشگاهی استاندارد برای محققین اشاره کرد و اظهار امیدواری نمود با همکاری و هم‌افزایی توانمندی‌های مراکز سطح کشور اقدامات بازیکنان گام موثری جهت بهبود پژوهش های محققین برداشت.

در ادامه دکتر شمس آرا عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی و مهندسی ژنتیک از ارتقای دانش فنی کارشناسان مراکز تکثیر، نگهداری و پرورش حیوانات آزمایشگاهی گفت و ادامه داد: از آنجا که تحقق هر پژوهش حیوانی صحیح، نیازمند دسترسی به تسهیلات مناسب کار با حیوانات آزمایشگاهی و از همه مهمتر حیواناتی سالم می باشد، نگهداری و پرورش برخی از حیوانات آزمایشگاهی مورد نیاز گروه های پژوهشی، باید در مکانی مطابق با استانداردهای پرورش حیوانات آزمایشگاهی صورت بگیرد. وی برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی استاندارد جهت ارتقای دانش فنی مسئولین مراکز را حائز اهمیت خواند و عنوان کرد رویکرد برنامه ریزی هدفمند در برنامه جامع  برای مسئولین  مربوطه جهت رعایت اصول استاندارد پرورش و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی و بهبود فعالیت مراکز  از موارد مد نظر می باشد.

سپس دکتر امان پور معاون پژوهشی و عضو انستیتو کانسر ایران ضمن تحسین اقدامات انجام شده شبکه ملی از تشکیل شورای راهبردی جهت تدوین برنامه جامع و بهبود مطالعات پیش بالینی به اهمیت و نقش بسیار مهم استاندارد ها و آیین نامه های لازم در تحقیقات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: نیاز است در تدوین برنامه جامع در راستای تحقق چشم انداز آیین نامه GLP نیز تدوین و در مراکز اجرا شود.

در ادامه دکتر دلیری عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی و مهندسی ژنتیک ضمن اشاره به لزوم فراهم آوردن مشوق های لازم برای بخش های دولتی و خصوصی برای پیوستن به شبکه ملی، ارتباط موثر پژوهشگران، مراکز تحقیقاتی و شرکت ها را ضروری برشمرد.

در پایان این جلسه با توجه به لزوم تدوین برنامه جامع راهبردی تحقیقات درون تنی، اعضا  ضمن تاکید بر برگزاری منظم جلسات شورای راهبردی، نظرات و پیشنهادات خود را ارائه نمودند و خاطر نشان کردند بتوانند پس از تدوین نهایی برنامه جامع مطالعات درون تنی،گام بزرگی در راستای  بهبود و توسعه مطالعات  در کشور برداشت.


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZN71