با استفاده از ترکیب جدیدی؛

بیماران مبتلا به سرطان مثانه درمان می شوند

با توجه به مطالعات جدید انجام شده و به کارگیری روش ترکیبی درمانی بیماران مبتلا به سرطان مثانه درمان می‌شوند.

به گزارش مرکز روابط عمومی ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی ، در مطالعات انجام شده توسط محققان میتوان درمان سرطان مثانه را متحول کرد، به طوری که ترکیب جدیدی از cretostimogene grenadenorepvec و pembrolizumab اثربخشی قابل‌توجهی در بیماران مبتلا به سرطان مثانه غیر تهاجمی غیرعضلانی باسیلوس (NMIBC) مقاوم به BCG نشان داده است.

براساس این گزارش، در نتایج حاصل از فاز 2 کارآزمایی که در Nature Medicine منتشر شده است، بهبود قابل توجهی در میزان پاسخ کامل و کنترل طولانی مدت بیماری دیده می شود و امید جدیدی را برای بیماران مبتلا به این شرایط چالش برانگیز که با گزینه‌های درمانی محدودی روبرو هستند، ارائه می‌دهد.

این در حالی است که این کارآزمایی شامل بیماران مبتلا به سرطان مثانه بدون پاسخ به BCG بود، وضعیتی که درمان آن بسیار دشوار است و اغلب منجر به برداشت کامل مثانه و گره‌های لنفی مجاور می‌شود.

برهمین اساس، ترکیب رسانشcretostimogene grenadenorepvec (جهت ایمونوتراپی انکولیتیک داخل مثانه) با pembrolizumab (یک مهارکننده نقطه بازرسی ایمنی) نرخ پاسخ کامل 57.1٪ را در 12 ماه نشان داد که از معیارهای قبلی تعیین شده توسط سایر درمان ها پیشی گرفت.

درهمین حال، این کارآزمایی همچنین پاسخ‌های پایداری را نشان داد. یافته‌ها نرخ پاسخ کامل 82.9 درصد را در سه ماه نشان می‌دهند، البته مدت زمان متوسط ​​پاسخ هنوز پس از یک پیگیری متوسط ​​26.5 ماهه به دست نیامده است.

راجر لی، محقق اصلی این کارآزمایی و انکولوژیست اورولوژی در مرکز سرطان موفیت، نیز درباره این روش درمانی جدید گفته است: «این مطالعه یک گام مهم رو به جلو در درمان NMIBC مقاوم به BCG است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که ترکیب cretostimogene و pembrolizumab یک استراتژی جایگزین منحصر به فرد، موثر و بادوام برای حفظ مثانه جهت جلوگیری از برداشت کامل ارائه می‌کند.»

Cretostimogene مستقیماً وارد سلول های سرطانی مثانه می شود، آنها را از بین می برد و سپس پاسخ ضد توموری را از سیستم ایمنی بدن تحریک می کند. pembrolizumab، یک مهارکننده شناخته شده PD-1، توانایی سیستم ایمنی را برای حمله به سلول های سرطانی بیشتر می کند. اثرات بالینی مشاهده شده از اثر هم‌افزایی این دو درمان ناشی می شود.

پروفسور لی همچنین خاطر نشان کرده است: «این نتایج دلگرم‌کننده پتانسیل ایمونوتراپی انکولیتیک را برای هم افزایی با مهارکننده‌های نقطه بازرسی ایمنی نشان می‌دهد و راه جدیدی را برای بیمارانی که از گزینه‌های درمانی دیگر خسته شده‌اند، ارائه می‌کند. ما خوشبین هستیم که آزمایش‌های بالینی بیشتر این مزایا را تأیید کرده و از ادغام تک‌درمانی‌ها و درمان‌های ترکیبی برای NMIBC مقاوم به BCG پشتیبانی کند.»

در ادامه این گزارش درباره این مطالعه آمده که عوارض جانبی، قابل کنترل و مطابق با موارد مشاهده شده در آزمایشات تک‌درمانی پیشین است. شایع ترین عوارض جانبی cretostimogene مربوط به نمود علائم در مثانه بود، در حالیکه عوارض جانبی مرتبط با pembrolizumab حاصل از ایمونوتراپی سیستمیک بوده است.

 

این کارآزمایی بر اهمیت رویکردهای درمانی نوآورانه در انکولوژی تاکید می کند. تحقیقات آینده بر تأیید این یافته ها در گروه های بزرگتر و بررسی مکانیسم های اساسی عمل متمرکز خواهد بود.

 

لینک اصلی خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-06-combination-therapy-bladder-cancer-patients.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZM4y