توسط محققان صورت گرفت؛

بهره گیری از پروتئین جدیدی در ژن درمانی برای بازسازی نورون‌ها

محققان در روش جدیدی از ژن درمانی، پروتئین جدیدی را برای شناسایی و بازسازی سیستم نورون ها استفاده کردند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی، اختلالات عصبی مانند سکته مغزی، صرع، و بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مختلف، اغلب منجر به از دست دادن دائمی نورون‌ها و باعث اختلالات قابل توجهی در عملکرد مغز می‌شوند.

گزینه‌های درمانی کنونی، عمدتاً به دلیل چالش جایگزینی نورون‌های از دست رفته، محدود هستند. برنامه ریزی مجدد عصبی، یک روش پیچیده که شامل تغییر عملکرد یک نوع سلول به نوع دیگر است، یک استراتژی امیدوارکننده ارائه می دهد.

براساس این گزارش، در کشت سلولی و موجودات زنده، سلول های گلیال - سلول های غیرعصبی در سیستم عصبی مرکزی - با موفقیت به نورون های عملکردی تبدیل شده اند. با این حال، فرآیندهای درگیر در این برنامه ریزی مجدد پیچیده هستند و نیاز به درک بیشتر دارند. این پیچیدگی نه تنها یک چالش، بلکه انگیزه ای برای محققان در زمینه علوم اعصاب و پزشکی بازساختی است.

دو تیم، یکی به رهبری ماگدالنا گوتز، رئیس بخش مرکز سلول های بنیادی در هلمهولتز مونیخ، و دیگری به رهبری بویان بونف در پردیس پیشگام هلمهولتز، مکانیسم‌های مولکولی را که در هنگام تبدیل سلول‌های گلیال به نورون‌ها توسط یک فاکتور رونویسی منفرد در حال انجام است، بررسی کردند. این یافته ها در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است.

به طور خاص، محققان بر روی تغییرات شیمیایی کوچک در اپی ژنوم تمرکز کردند. اپی ژنوم به کنترل اینکه کدام ژن‌ها در سلول های مختلف در زمان های مختلف فعال باشند، کمک می کند. برای اولین بار، این تیم ها نشان داده اند که برنامه‌ریزی مجدد اپی ژنوم تا چه حد هماهنگ توسط یک فاکتور رونویسی منفرد ایجاد می شود.

در این گزارش امده است که با استفاده از روش‌های جدید در پروفایل اپی ژنوم، محققان دریافتند که تغییر پس از ترجمه در فاکتور رونویسی نوروژنیک بازبرنامه‌ریزی‌شده، نوروژنین 2، عمیقاً بر برنامه‌ریزی مجدد اپی ژنتیک و تنظیم عصبی تأثیر می‌گذارد. با این حال، فاکتور رونویسی به تنهایی برای برنامه ریزی مجدد سلول های گلیال کافی نیست.

درهمین حال، در یک کشف مهم، محققان پروتئین جدیدی به نام تنظیم‌کننده رونویسی، یینگ‌یانگ 1، را به عنوان یک عامل کلیدی در این فرآیند شناسایی کردند. یینگ‌یانگ 1 برای باز کردن کروماتین در برنامه‌ریزی مجدد ضروری است، که در نهایت با فاکتور رونویسی تعامل دارد.

گوتز توضیح می‌دهد: «پروتئین یینگ‌یانگ 1 برای دستیابی تبدیل آستروسیت‌ها به نورون‌ها حیاتی است. این یافته‌ها برای درک و بهبود برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های گلیال به نورون‌ها مهم هستند و بنابراین ما را به راه‌حل‌های درمانی نزدیک‌تر می‌کنند.»

 

لینک اصلی خبر:

 

https://medicalxpress.com/news/2024-07-key-mechanisms-regeneration-neurons.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZUsy