بهبودی در بیماران سکته مغزی با استفاده سلول های بنیادی خونساز

نتایج چندین کارآزمایی بالینی نشان داده است که تزریق سلول های بنیادی خونساز به بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند موجب کاهش آسیب مغزی و بهبودی سریعتر این بیماران می شود.

نتایج چندین کارآزمایی بالینی نشان داده است که تزریق سلول های بنیادی خونساز به بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند موجب کاهش آسیب مغزی و بهبودی سریعتر این بیماران می شود.

    حدود ۹۰ درصد بیمارانی که دچار سکته ایسکمیک می شوند، ضعف و ناتوانی هایی را در یک سمت بدن خود نشان می دهند. آسیب به مسیر قشری نخاعی که ارتباط اصلی ماده سفید در مغز می باشد و مسئول انتقال اطلاعات حرکتی به نخاع است، دلیل اولیه و اصلی این اختلال عملکرد حرکتی است.

در مدل های سکته مغزی، تزریق سلول های تک هسته ای مغز استخوان موجب کاهش تخریب ثانویه و هم چنین تقویت ریکاوری مغز و بازآرایی مسیر ماده سفید می شود. پیش از این نیز در فاز یک کارآزمایی بالینی، بی عارضه بودن تزریق سلول های تک هسته ای مشتق از مغز استخوان در بیماران مبتلا به سکته ایسکمیک ثابت شده بود.

در مطالعه ای که اخیرا انجام شده نشان دادند که سلول های بنیادی خونساز می توانند موجب ریکاوری بخشی از ساقه مغز موسوم به پل های مغزی شوند.
در این مطالعه با استفاده از اسکن های MRI، محققین تغییرات ریز ساختاری قابل توجهی را در ماده سفید مغزی بیمارانی که مورد تیمار با سلول های تک هسته ای مغز استخوان قرار گرفته بودند نشان دادند.

تصاویر MRI که ۱۲ ماه بعد از سلول درمانی از بیماران گرفته شد نشان دهنده ی بازسازی مغزی و کاهش تخریب آکسونی در آنان بود.
نتایج این مطالعه که در مجله Stem Cells Translational Medicine منتشر شده حاکی از این است که تزریق سلول های بنیادی خونساز می تواند یک درمان مکمل برای بهبود بیمارانی باشد که دچار سکته ایسکمیک شده اند.

Ref:https://www.eurekalert.org/news-releases/718561

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZfBs