بهبود پروتکل‌های مراقبتی پس از تزریق سلول‌های CAR-T با کمک هوش مصنوعی

پروتکل های جدید، نظارت از راه دور بیمار، و استانداردهای بهبود یافته مراقبتی از جمله روش هایی می باشد که کمک می کند تا صنعت گام های بعدی را در تحقیقات در حوزه سلول های CAR-T بردارد.

پروتکل های جدید، نظارت از راه دور بیمار، و استانداردهای بهبود یافته مراقبتی از جمله روش هایی می باشد که کمک می کند تا صنعت گام های بعدی را در تحقیقات در حوزه سلول های CAR-T بردارد.

در چندین سال اخیر درمان‌های سلول T با گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) نتایج بالینی الهام‌بخشی را برای درمان سرطان‌های مختلف، از جمله لوسمی‌های پیشرفته و لنفوم‌ها، نشان داده است.

FDA از سال 2017 شش روش درمانی با کمک سلولCAT-T  را برای درمان سرطان های مختلف و مولتیپل میلوما تایید کرده است. نزدیک به 1200 کارآزمایی تا آگوست 2023 (براساس (ClinicalTrials.govبرای بررسی اثر این درمان بر روی مغز، کولورکتال، پانکراس، کلیه و انواع دیگر سرطانها در حال انجام بود. اگرچه درمان‌های CAR T-cell در برابر سرطان بسیار مؤثر هستند و پتانسیل موفقیت و بهبود بیشتری دارند، اما این درمانها بدون خطر نیستند. این درمان نوین، دارای مجموعه ای از سمیت‌های حاد شامل سندرم آزادسازی سیتوکین (CRS) و سندرم سمیت عصبی مرتبط با سلول ایمنی (ICANS) است که در موارد معدودی می‌تواند کشنده باشد و نیاز به مدیریت دقیق پس از درمان دارد. در نتیجه، بیماران اغلب باید یک هفته یا بیشتر پس از درمان در بیمارستان بمانند تا بتوان آنها را از نزدیک تحت نظر داشت. در حالی که CRS یک واکنش رایج است، طبق بررسی مطالعات بالینی، CRS جدی (درجه 3 یا بالاتر) در کمتر از 2٪ و نهایتا تا 22٪ از بیماران رخ می دهد.

مطمئناً نظارت در سطح بیمارستان پس از درمان با چنین ریسکی از خطرات، رویکردی ضروری بنظر می رسد، اما محققین در حال حاضر مشغول به بررسی ضرورت فالوآپ بیماران در محیط بیمارستان هستند. به عنوان مثال، مرکز سرطان اینگرام دانشگاه واندربیلت در حال بررسی این مسئله است که آیا می توان بیماران مبتلا به لنفوم را به طور ایمن و موثر در محیط خانه با استفاده از ابزارهای پوشیدنی همراه با تجزیه و تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) بررسی کرد تا در صورت بروز مشکل، به پزشکان اطلاع دهد. این کارآزمایی که از اوایل بهار 2023 شرکت‌کنندگان را جذب می‌کرد، به منظور بررسی امکان‌پذیری درمان افراد با یک درمان خاص CAR-T در محیط سرپایی و توسعه دستورالعمل‌هایی است که توسط آن می‌توان درمان را در محیط سرپایی بدون خطر انجام داد.

این مطالعه شامل گروهی متشکل از 367 بیمار (169 بستری در منزل و 198 مورد دریافت مراقبت‌های معمول) بود، محققان به این نتیجه رسیدند که برنامه "بیمارستان در خانه" در مراحل اولیه نویدبخش بوده است. طبق تجزیه و تحلیل ها، احتمال بستری شدن در بیمارستان در گروه خانگی تا 55٪ کاهش یافت و هزینه های مراقبت های بهداشتی 47٪ در طول 30 روز کاهش یافت. اگر بر اساس این تحقیقات، بیمارستان در خانه و نظارت از راه دور بیمار به استاندارد جدید مراقبت پس از درمان با سلول CAR-T تبدیل شود، می تواند به طور قابل توجهی هزینه های مراقبت های بهداشتی را کاهش دهد و نتایج را نیز بهبود بخشد.

لینک خبر:

https://www.appliedclinicaltrialsonline.com/view/how-today-s-digitally-driven-research-could-drive-car-t-cell-therapy-protocols-of-the-future

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zyew