بسته های نانوذرات، سلول‌های بنیادی آسیب دیده را بازیابی می‌کند

به طور بالقوه درون بندناف نوزادان، سلول‌های بنیادی نجات‌دهنده‌ی حیاتی وجود دارد که می‌توانند برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند لنفوم و لوسمی مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل، امروزه بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند خون بند ناف غنی از سلول‌های بنیادی نوزادشان را ذخیره کنند.

 

 

به طور بالقوه درون بندناف نوزادان، سلول‌های بنیادی نجات‌دهنده‌ی حیاتی وجود دارد که می‌توانند برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند لنفوم و لوسمی مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل، امروزه بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند خون بند ناف غنی از سلول‌های بنیادی نوزادشان را ذخیره کنند. اما در 6 تا 15 درصد از بارداری‌های مادران مبتلا به دیابت بارداری، والدین امکان استفاده از این گزینه را ندارند زیرا این بیماری به سلول‌های بنیادی آسیب می‌زند و آن‌ها را بی اثر و غیر قابل استفاده می‌کند.

در حال حاضر، در مطالعه‌ای که در بیولوژی ارتباطات پیش رو انجام می‌شود، مهندسان علوم زیستی در دانشگاه نوتردام نشان داده‌اند که یک استراتژی جدید می‌تواند سلول‌های بنیادی آسیب‌دیده را بازسازی کند و آن‌ها را قادر به رشد مجدد بافت‌های جدید کند.

در قلب این رویکرد جدید، نانوذرات مهندسی شده ویژه‌ای قرار دارند، با قطر 150 نانومتر - تقریباً یک چهارم اندازه یک گلبول قرمز - هر نانوذره کروی می‌تواند دارو را ذخیره کرده و با اتصال مستقیم به سطح سلول‌های بنیادی، دارو را فقط به خود سلول‌های بنیادی برساند. به دلیل فرمولاسیون خاص یا "تنظیم" آن‌ها، این ذرات دارو را به آرامی آزاد می‌کنند و آن را حتی در دوزهای بسیار کم بسیار مؤثر می‌کنند.

Donny Hanjaya-Putra، مسئول انجام این پروژه، این فرآیند را با استفاده از یک تشبیه توصیف کرد. وی گفت: هر سلول بنیادی مانند یک سرباز هوشمند و مؤثر است و می‌داند کجا برود و چه کاری انجام دهد. اما "سرباز"هایی که در اینجا با آن‌ها کار می‌کنیم مجروح و ضعیف هستند. با ارائه این «کوله بار» نانوذرات، آنچه را که برای کار دوباره به طور مؤثر نیاز دارند، در اختیار آن‌ها قرار می دهیم.

آزمایش اصلی برای سلول‌های بنیادی جدید مجهز به کوله بار این بود که آیا آن‌ها می‌توانند بافت‌های جدیدی تشکیل دهند یا خیر. هانجایا-پوترا و تیمش سلول‌های آسیب دیده را بدون «کوله بار» آزمایش کردند و مشاهده کردند که به آرامی حرکت می‌کنند و بافت‌های ناقصی را تشکیل می‌دهند. اما زمانی که هانجایا-پوترا و تیمش از کوله‌بار استفاده کردند، هم زمانی که در پلیمرهای مصنوعی قرار می‌گرفتند و هم زمانی که زیر پوست موش‌های آزمایشگاهی کاشته می‌شدند (دو محیط برای شبیه‌سازی شرایط بدن انسان) سلول‌های بنیادی آسیب‌دیده قبلی شروع به تشکیل رگ‌های خونی جدید کردند.

 

https://www.technologynetworks.com/tn/news/nanoparticle-backpacks-restore-damaged-stem-cells-363515

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZjBu