برگزاری چهلمین جلسه کارگروه شرکت های دانش بنیان ستاد با ارائه شش طرح فناورانه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی چهلمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر سلطانی نژاد مدیر فناوری، تجاری‏‌سازی و بازار ستاد و با شرکت حضوری و مجازی بیش از 30 نفر از نمایندگان شرکت های فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 5 مرداد ماه 1400 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت های مادی و معنوی از ستاد، فناوران از شرکت های مختلف شش طرح فناورانه ارائه کردند.

در این جلسه ابتدا شرکت آریا سلول پژوهان با طرحی با عنوان " تولید  پروتئین سازنده استخوان جهت استفاده در درمان های بالینی" ارائه کرد. هدف از اجرای این پروژه تولید و خالص سازی دو نوع پروتئین سازنده استخوان برای استفاده در بالین بیمار  می باشد. پروتئین های سازنده استخوان نوعی از سایتوکین ها می باشند که به خانواده (TGF-beta) تعلق دارند و عامل رشد و تمایز سلولهای بسیاری در دوران جنینی و بزرگسالی و تشکیل و تمایز اندامهای مختلف از جمله قلب، سیستم عصبی و غضروف می باشند.

همچنین دکتر محمدیان از شرکت تریتـا کاسـپین پارسیـان به ارائه طرح با عنوان " تأسیس بانک سـلول های بنیــادی مزانشیمی حیوانی جهت استفاده در درمان آسـیب های رباط و تانـدون اسـب" پرداخت. از جمله سلول های بنیادی مورد استفاده در دامپزشکی که بیشترین شانس موفقیت درمانی را دارند، سلول های بنیادی مزانشیمی جدا شده از مغز استخوان و بافت چربی می باشند که به دلیل توانایی آن ها در بهبود ترمیم بافت و تعدیل سیستم ایمنی از این سلول ها در درمان انواع مختلفی از بیماری ها در این حوزه استفاده می شود.

در ادامه دکتر اللهوردی از شرکت نوین زیست فرآیند دارو طرح " طراحی و ساخت تراشه میکروفلوئیدیک با هدف کپسوله کردن سلول بنیادی و کاربرد در پزشکی بازساختی" را ارائه کرد. میکروفلوئیدیک به عنوان یک روش نوپا، بر پایه ایجاد جریان مایع در حجم میکرولیتر در یکسری کانال‌ها در مقیاس میکرومتر استوار بوده، که این امر ضمن افزایش توانای کنترل سیستم، تنوع بالقوه در طراحی آزمایش‌های مختلف، امکان مطالعه خودکار و پیوسته و کاهش چشمگیر کاهش هزینه‌ها به‌واسطه طراحی در ابعاد میکرو کمک می کند.

در ادامه شرکت زیست آلما طب به ارائه طرح " تولید داروی دورناز الفا و راه اندازی خط تولید ان در کشور" پرداخت. بیماری ارثی سیستیک فیبروزیز که به اختصار سی اف(CF) خوانده میشود شایعترین بیماری اتوزومال مغلوب در بین سفید پوستان جهان است. علت ایجاد این بیماری موتاسیون درژن CFTR بوده که  پروتئین CFTR سطح غشای مخاطی دستگاه تنفسی و سایر ارگانهای بدن را کد میکند. اختلال در این پروتئین غشایی منجر به ایجاد خلط بسیار غلیظ و چسبناک مخصوصا در راههای هوایی میگردد. تجمع اخلاط بسیار غلیظ و چسبناک  همراه با اضافه شدن عفونت به آن منجر به تخریب پیشرونده ریه شده و در نهایت منجر به خفگی و مرگ بیماران میگردد. دورناز آلفا از جمله داروی هایی است که به صورت استنشاقی مصرف شده و با توجه به اینکه این دارو باید به صورت روزانه توسط بیماران مورد استفاده قرار بگیرد بنابراین دارای grade A Recommendation در بین دارو های بیماران سیستیک فیبروزیز می باشد. این دارو در حال حاضر در ایران  تولید نمیشود و در صورت ورود به کشور هزینه بالایی را به خود اختصاص میدهد.

به عنوان آخرین طرح دکتر لرنژاد از شرکت پیشگامان پژوهش آناهیتا به ارائه طرح " تولید میکروتیوب های 0.1 ml PCR  برای تست های مولکولی در ژن درمانی، سلول درمانی، تست های PCR ویروسی مثل کووید-19 و … برای اولین بار در ایران" پرداخت. میکروتیوب های مصرفی که تاکنون وارداتی بوده اند جهت استفاده ی روزانه در ازمایشگاه های تحقیقاتی و کاربرد های بالینی هستند و هدف از اجرای این طرح کاهش هزینه ها برای مصرف کننده، جلو گیری از خروج ارز از کشورو صدارات محصول و ورود ارز به کشور می باشد.

همچنین لازم به ذکر است پس از حاضرین به طرح سوالات علمی و همچنین بررسی مسائل مربوط به تجاری سازی هر یک از طرح ها پرداختند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZLXr