برگزاری چهل و هفتمین جلسه کارگروه شرکت های دانش بنیان ستاد : ارائه 7 طرح فناورانه با محوریت پروژه های مرز دانش حوزه ناباروری و مهندسی بافت

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی چهل و هفتمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر و دکتر سلطانی نژاد مدیر فناوری، تجاری سازی و بازار ستاد و با حضور بیش از 30 نفر از نمایندگان شرکت‎ها و مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی و متخصصین علاقه مند به این حوزه در تاریخ 20ام تیر ماه 1401 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردی


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی چهل و هفتمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر و دکتر سلطانی نژاد مدیر فناوری، تجاری سازی و بازار ستاد و با حضور بیش از 30 نفر از نمایندگان شرکت‎ها و مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی و متخصصین علاقه مند به این حوزه در تاریخ 20ام تیر ماه 1401 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت های مادی و معنوی از ستاد، فناوران از شرکت های مختلف 7 طرح فناورانه ارائه کردند.
در ابتدا دکتر مقدم از شرکت پیشگامان  دانش زیست فناوری هوشمند به ارائه طرح تهیه محصول بیوایمپلنت آلوگرافت استئوکندرال" پرداخت. آلوگرافت استئوکندرال یک آلوگرافت ویژه می باشد که دارای بافت غضروفی زنده بهمراه بافت کنسلوسی می باشد. این نوع آلوگرافتها دارای قسمت کنسلوسی و نیز قسمت غضروفی می باشد که هر دوقسمت طی عملیات مهندسی بافت و فرایندهای مربوطه آماده  شده اند و خواص اصلی در هر دوی این قسمت ها حفظ شده است. تولید این نوع از آلوگرافتها سبب میشود که خط تولید محصولات ترمیم کننده ناهنجاری ها و نقایص و مشکلات غضروفی نیز در کشور شکل بگیرد
در ادامه دکتر صابر از شرکت نانوسیستم پارس به ارائه طرح با عنوان " ساخت دستگاه میز ضد ارتعاش اکتیو الکترونیکی برای سیستمهای تزریق درون سلولی IVF" پرداخت. این سیستم میتواند سیستم میز ضد ارتعاش الکترونیکی فعال و یا اکتیو باشد که بر خلاف میزهای پسیو ضد ارتعاش که دامنه کمی از نویزهای مکانیکی اطراف را کاهش میدهند. این میز و یا سیستم با استفاده از هوش مصنوعی نویزهای مکانیکی وارده از شش جهت را تشخیص داده و واکنش نشان میدهد و این نویزها را به حداقل ممکن میرساند و باعث بالا رفتن کیفیت کار اپراتور مربوطه میشود که خود باعث باوری تخمکهای بیشتر در حین این لقاح مصنوعی      IVF   میشود.
پس از آن دکتر احمدبیگی از شتابدهنده سلول بافت زیست (سبز) به ارائه طرح " تولید دستگاه فلوسایتومتری با قابلیت خوانش نمونه های مایع Semen جهت ارزیابی میزان شکست DNA  در اسپرم" پرداخت. هدف در این طرح دستیابی به دانش تولید تجهیز پیشرفته فلوسایتومتری بر پایه سه زمینه فن آوری نوین شامل فتونیک، میکروفلوئیدیک و الکترونیک(میکروپروسسور) است.این تجهیز قابلیت ارزیابی ذرات مختلف در اندازه های نانومتر تا میکرومتر را خواهد داشت. قابلیت بررسی اسپرم انسانی با توجه به خصوصیات نمونه شامل ویسکوزیته و قابلیت تشکیل ذرات به هم چسبیده (شبه لخته) از ویژگی های اصلی این تجهیز خواهد بود.
همچنین دکتر جنتی‎فر از جهاد دانشگاهی قم به ارائه طرح " روشی  نوین برای جداسازی اسپرم X و Y انسان به¬ وسیله فعال کردن رسپتور TLR7/8" پرداخت. در حال حاضر فلوسایتومتری به¬عنوان تنها روش مناسب برای جداسازی اسپرم بر اساس کروموزوم‎های جنسی به کار گرفته می‎شود که این روش هم به علت استفاده از پرتوهای لیزری و رنگ فلوئورسنت می¬تواند مضراتی را برای سلول اسپرم به همراه داشته باشد. محققان در سال های اخیر با استفاده از گیرنده های TLR7/8 در اسپرم حامل کروموزوم  Xروش جدیدی را برای جداسازی اسپرم‌های X  و Y  در موش‌ها ایجاد کرده‌اند که ممکن است در انسان نیز قابل اجرا باشد. این روش جداسازی کروموزوم X  و Y  از طریق گیرنده TLR7/8 به تولید 90 درصد جنین نر منجر می شود. 83 درصد نوزادانی که طی انتقال جنین بدست می آیند نرهای XY  هستند. فعال شدن  TLR7/8، تحرک اسپرم X را کاهش می دهد و 81 درصد جنینه ا و نوزادانی بدست می آیند که ماده های XX  هستند.
پس از آن دکتر محمودی  مدیرعامل شرکت ژیوان زیست فناوری روژه طرح " طراحی و تولید بیوراکتورصنعتی به منظور کشت بیولوژیک به همراه تکنولوژی Microporous Microcarriers برای بیان در سلول های یوکاریوت چسبنده" را ارائه کرد. بیوراکتور ها از نظر کاربرد به دو دسته بیوراکتور های مناسب سلول های پروکاریوت و مخمر ها و بیوراکتور های مناسب سلول های یوکاریوت تقسیم می شوند. بیان در سلول های یوکاریوت عمدتا در حالت چسبیده (Adhesive)    است.  در این طرح هدف تحقیق و توسعه و ساخت بیوراکتور برای اهداف تولیدی صنعتی است. همچنین به کمک تکنولوژی Microporous microcarriers  بیوراکتور ها برای تولید دارو های نوترکیب با سلول های یوکاریوت چسبنده طراحی خواهد شد. با توجه به اهمیت افزایش باروری در این دوره زمانی برای ایران و کمک به روش های ART (Assisted Reproductive Technologies) این تکنولوژی برای سلول های میزبان دارو های نوترکیب کمک باروری تخصص یافته و ستاپ خواهند شد.
طرح " طراحی و ساخت کیت انتخاب اسپرم فعال بر اساس نانو ذرات مغناطیسی نشاندار با بیومارکر با هدف افزایش بهره وری  روش  های کمک باروری " توسط دکتر عقابیان از شرکت طب و صنعت رهیاب ارائه شد. ساخت کیت MACS  جهت جدایش اسپرم سالم و فعال در زمان کوتاه، آسان و از لحاظ هزینه مقرون به صرفه  است . بیشترین میزان اسپرم های متحرک و طبیعی را جدا می کند و باعث حذف اسپرم های مرده و دیگر سلول ها مانند لوکوسیت و باکتری ها می شود . فاقد ماده زنتیکی سمی غیر فعال کننده ی اسپرم است  . در این روش می توان جداسازی را روی حجم زیادی از منی انجام داد. جداسازی اسپرم با کیفیت بالا در تکنیک های کمک باروری  قابلیت استفاده در حوزه درمان ناباوری در مردان وکاهش شکست در روش های کمک باروری و همچنین ارتقا سطح بقا سلامت در دام های نادر را دارد .
 در ادامه دکتر حیدری از شرکت تولید مواد دارویی اردیبهشت به ارائه طرح با عنوان تولید چسب موضعی پوستی " پرداخت. این محصول در اتاق عمل بیمارستان ها، اورژانس‌ها، آمبولانس ها، جعبه کمک های اولیه، پادگان ها و کارخانه‌جات جدید التاسیس قابل استفاده می باشد .در آینده صادرات این محصول به کشورهای همسایه و پس از آن به کشورهای دوست در دوردست انجام خواهد شد.
همچنین لازم به ذکر است پس از ارائه هریک از طرح ها برخی از حاضرین و بالخص سرمایه گذاران نمایندگان شتابدهنده های حاضر در جلسه به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص موارد مطرح شده پرداختند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZLfu