برگزاری پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران از 15 الی 17 اسفندماه 1401

افتتاحیه‌ پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران روز 15 اسفند ماه 1401 در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید. این کنگره که معمولا هر دو سال یکبار با محوریت ژنتیک انسانی ، ژنتیک گیاهی وکشاورزی، ژنتیک دام و طیور، آبزیان و جانوران، ژنتیک میکرو ارگانیسم‌ها و سلول‌های بنیادی، ژنتیک و ذخایر ژنتیکی، ژنتیک باستانی و تبار شناسی، ملاحظات قانونی ژنتیک و اخلاق ژنتیک و ایمنی زیستی برگزار می گردد؛ بسیار مورد توجه اساتید برجسته ایرانی، خارجی و همچنین دانشجویان و کارآفرینان قرار می‌گیرد.

 

افتتاحیه‌ پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین گنگره ملی ژنتیک ایران روز 15 اسفند ماه 1401 در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید. این کنگره که معمولا هر دو سال یکبار با محوریت ژنتیک انسانی ، ژنتیک گیاهی وکشاورزی، ژنتیک دام و طیور، آبزیان و جانوران، ژنتیک میکرو ارگانیسم‌ها و سلول‌های بنیادی، ژنتیک و ذخایر ژنتیکی، ژنتیک باستانی و تبار شناسی، ملاحظات قانونی ژنتیک و اخلاق ژنتیک و ایمنی زیستی برگزار می گردد؛ بسیار مورد توجه اساتید برجسته ایرانی، خارجی و همچنین دانشجویان و کارآفرینان قرار می‌گیرد.

در این افتتاحیه ابتدا دکتر جلالی به عنوان رییس کنگره ضمن خوشامدگویی به حضار به قدمت و پیشینه‌ی علم ژنتیک در ایران اشاره کرده و نشانه‌های باستانی آن را مورد بررسی قرار دادند. سپس دکتر جعفرآقایی دبیر علمی کنگره و جناب دکتر تولایی دبیر اجرایی آن به ارائه‌ برنامه‌های تعیین شده کنگره در سه روز متوالی پرداختند.

دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی نیز در سخنرانی خود ضمن تشکر از برگزارکنندگان کنگره به برخی از مشکلات مسیر تشخیص تا درمان در علم ژنتیک اشاره نمود و بیان داشت که در حال حاضر هرسال در ایران 200 کودک مبتلا به تالاسمی ماژور متولد می‌شوند که می بایست با انجام غربالگری به موقع این بیماری را تشخیص داد. وی همچنین خاطرنشان کرد: " سرعت انجام آزمایشات ژنتیکی برای کودکان مبتلا به سرطان امری بسیار حائز اهمیت بوده و کمک بزرگی به روند درمانی آنان خواهد کرد چراکه در چنین مواردی طبیب تنها 2 الی 3 هفته زمان برای شروع و پیگیری درمان خواهد داشت."

در ادامه وی با بررسی داروهای ژن‌درمانی که در سال‌های اخیر با روند رو به رشدی در کشورهای پیشرفته درحال مصرف است، اظهار داشت: "هدف غایی تمام فعالیت‌های پزشکی درمان است و ژنتیک باید در مسیری گام بردارد که این هدف را محقق سازد."

 ایشان همچنین از جوانان و اساتید خواستند تا با استفاده از فناوری‌های نانو و همگرا، جایگزین مناسبی برای ویروس‌های مورد استفاده در فرآیند انتقال ژن بیابند که بتوان به وسیله‌ی آن هزینه‌های سرسام‌آور ژن‌درمانی را در ایران و جهان کاهش داد.

دکتر حمیدیه در ادامه طی مصاحبه‌هایی به سوالات خبرنگاران و دانشجویان پاسخ‌های علمی مناسب داد و  از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ژنتیکی-پزشکی بازدید نمود.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zd7v