برگزاری نشست هم اندیشی دبیر ستاد در خصوص دستگاه‌ پرتودهی به فرآورده های خونی در بیماران نقص ایمنی و دریافت کننده پیوند سلول های بنیادی خونساز

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی بنیادی، جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و جمعی از محققین مورخ 3 تیر ماه 1399 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

امروزه در مواردی متعددی از جمله بیماران کاندید پیوند سلول های خون ساز، بیماران HIV، بیماران نقص ایمنی، نوزادان نارس و ... نیاز به تزریق فرآورده‌های خونی وجود دارد. در این بیماران تزریق فرآورده های خونی پرتودهی نشده می تواند حتی منجر به مرگ بیمار گردد. در حال حاضر در برخی از مراکز درمانی در کشور دستگاه‌های پرتودهی فرآورده های خونی وجود دارد اما عدم وجود این دستگاه در مراکز درمانی باعث بروز مشکلاتی برای بیمارن می شود. بر این اساس برای توسعه و ارتقای سلامت در کشور و همچنین جلوگیری از خروج ارز از کشور انجام چنین طرحی در کشور ضروری به نظر می رسد.

در این راستا در این نشست به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداخته شد و دکتر حمیدیه در ادامه با اشاره به گستره وسیع زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی و حمایت هایی که از این شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد پیگیری تبدیل شرکت این محققین را به شرکت دانش بنیان را ضروری ذکر کردند.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZFho