دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی در مدرسه تابستانه رویان مطرح کرد:

برگزاری مدارس تابستانه گامی در جهت آموزش جوانان و توسعه فناوری در کشور

دکتر احسان عارفیان دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی در مراسم مدرسه تابستانه پژوهشگاه رویان در خصوص اهمیت تربیت نیروهای انسانی در حوزه های نوین گفت: با توجه به نوین بودن حوزه های فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، توسعه و تربیت منابع انسانی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: باید سعی کنیم که این توسعه منابع انسانی به درستی اجرا شود تا بتوانیم دانشجویان را به این حوزه علاقمند کنیم تا با دیدی مثبت ونگاهی همراه با آگاهی نسبت به این حوزه وارد شوند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: باید دانشجویان در حوزه ژن درمانی توانمند شده و ما به آنها کمک کنیم تا از فرصت های فناورانه مهیا در مسیراستفاده کنند.

عارفیان درخصوص مزایای برگزاری مدرسه های تابستانه گفت: برگزاری این دوره های آموزشی کوتاه مدت قادر است مسیر توسعه منابع انسانی را تقویت کرده و بااستفاده از دانش فعلی که در کشور وجود دارد و با کمک اساتید متبحر این حوزه علاقمندان در مسیر درست قرار گیرند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: مدرسه تابستانه رویان بعداز چندین سال سابقه کار یکی از دوره های اموزشی است که همیشه در مسیر آگاه سازی دانش آموزان برای قرار گیری در مسیر درست پژوهشی گام های مثبتی برداشته و ستادتوسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی نیز همیشه از برگزاری این مدارس و مدارس مشابه حمایت کرده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی خاطر نشان کرد: مدرسه تابستانه رویان، به عنوان نمونه‌ای موفقی که با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی برگزار شده، همواره گام‌های مؤثری در این راستا برداشته است.

دکتر عارفیان اظهار کرد: امید است جوانان کشور به عنوان پتانسیل‌های جدی در آینده نزدیک بدرخشند و نقش مهمی در توسعه فناوری ایفا کنند.

دکتر احسان عارفیان اظهار کرد: بزرگترین وسوسه انسان تلاش برای ماندگاری و جاودانی است و این میل پیشران توسعه علم پزشکی می باشد. حوزه ژن درمانی حوزه ای هست که هدف گیری کرده تا بیماری های که در آن مشکلات ژنتیکی وجود دارد را درمان کند. به طوری که در حال حاضر بیش از 4 هزار ناهنجاری ژنتیکی داریم یعنی در دنیا 4 هزار بیماری در حد معمول لاعلاج و یا صعب العلاج هست و زندگی را برای بیماران تلخ کرده و این  بخش اول تارگت ژن درمانی است.

وی ادامه داد: در بخش های دیگر وقتی شما مواجه می شوید با ورود کاربرد حوزه ژن درمانی در درمان سرطان و یا در حوزه بیماری های فیزیولوژیک؛ اهمیت توسعه راهبردی این علم در حوزه پزشکی افزایش پیدا می کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی بیان کرد: در همین حال اوج بلند پروازی علمی زمانی است که با مهندسی سلول ها و با ایجاد عملکردی متفاوت ، یک طراحی جدید به سلول می دهیم و عملکرد جدید برای آن مهیا می شود. این بدان معنا است که بلند پروازی بشر حد و مرز ندارد و می تواند افق های جدیدی را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش بزرگی از محصولات دارویی پزشکی بازساختی تایید شده مربوط به در حوزه سلول درمانی هست و نیمی از آن هم مربوط به ژن درمانی هست که البته در آینده بر اساس مطالعه روند حرکتی شرکت های دارویی و حجم مطالعات انجام شده توسط این شرکت ها شاهد آن خواهیم بود که سهم بزرگ محصولات مربوط به حوزه ژن درمانی خواهد بود.

عارفیان ادامه داد:  ماهیت این داروها شامل انواع سازه های ژنتیکی و وکتورهای ویروسی ، انواع الیگونوکلئوتیدها از جنس ارنا دی ان ای و انواع داروهای مبتنی بر آرنا تراپی خواهدبود و بیش از 75 درصد از این کیک در آینده مربوط به حوزه ژن درمانی می شود که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zr1y