برگزاری سی و نهمین جلسه کارگروه شرکت های دانش بنیان ستاد : ارائه طرح های فناورانه با محوریت فناوری های نوین حوزه مهندسی بافت و ساخت اتاق تمیز

 
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی سی و نهمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبردی ستاد و دکتر سلطانی نژاد مدیر فناوری، تجاری‏‌سازی و بازار ستاد و با شرکت حضوری و مجازی بیش از 35 نفر از نمایندگان شرکت‎ های فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 25 خرداد ماه 1400 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت های مادی و معنوی از ستاد، فناوران از شرکت های مختلف هشت طرح فناورانه ارائه کردند.
در این جلسه شرکت آریا سلول پژوهان سه طرح با عناوین "طراحی پروتکل سلول‌زدایی جهت تولید آلوگرفت عصبی بدون سلول برای ترمیم آسیب‌های سیستم اعصاب محیطی"، "بررسی اثربخشی استفاده از سلولهای بنیادی مزانشیمی و کندروبلاست مشتق از مغز استخوان پلی داکتیلی در درمان اوستئوآرتریت زانو" و "تولید ، ذخیره سازی و نگه داری طولانی مدت آلوگرافت های استئوکندرال تهیه شده از اجساد" ارائه کرد. این شرکت  16سال سابقه فعالیت در زمینه آموزش، تحقیقات و توسعه استخراج، خالص سازی و تولید محصولات سلولی-مولکولی ،تولید و خالص سازی مولکولهای بیولوژیک و داربست های سلولی دارد. 
همچنین دکتر موسوی شایق از دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ارائه طرح " طراحی و ساخت افزونهی قابل نصب روی میکروسکوپ‌های فلورسانی جهت تصویربرداری سه بعدی" پرداخت. کاربرد نهایی افزونه‌ی ساخته شده، تصویربرداری سه بعدی غیرتهاجمی از نمونه¬های بافت و یا تومور با ابعاد چند صد میکرون خواهد بود. همچنین با قرار دادن این نمونه¬ها در چیپ‌های میکروفلوئیدیک، مطالعاتی هم¬چون بررسی تاثیر دارو، شرایط کشت و ... بر این نمونه¬ها ممکن خواهد شد که این قابلیت ویژگی منحصر به فردی برای انجام تست‎های سمیت دارویی و غربالگری دارو را برای شرکت‌های بیوتک، داروساز و نیز آزمایشگاه‌های مبتنی بر پزشکی تشخیصی فراهم می‌کند. در ادامه‌ی روند این طرح پیشنهادی، امکان استفاده از این پلتفرم در حوزه¬ه‌های تشخیص طبی، نظیر فلوسایتومتری و پاتولوژی نیز وجود دارد.
در ادامه دکتر داوران از شرکت سروش سلامت طبیعت طرح " تولید بیواینک های قابل چاپ تقویت شده مبتنی بر کلاژن حاوی اگزوزوم های مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی جهت استفاده در مهندسی بافت" را ارائه کرد. هدف از از انجام این طرح این طرح به منظور تهیه جوهرهای زیستی(bioink) تقویت شده قابل چاپ برای چاپ سه بعدی (3D bioprinting) داربست های مهندسی بافت با استفاده از دو بیوپلیمر کلاژن و  هیالورونیک اسید تقویت شده با گرافن و گرافن اکسید به عنوان داربست زیست سازگار جهت استفاده در مهندسی بافت است.
در ادامه شرکت اتاق تمیز بهار دو طرح با عنوان " ساخت اتاق تمیز پرتابل" و "دستگاه لامینار فلو قابل کاربرد در اتاق تمیز" ارائه کرد. شرکت صنایع اتاق تمیز بهار ، از سال یک هزار و سیصد و هشتاد و دو با هدف فعالیت در زمینه مشاوره، طراحی، ساخت ، نصب و تست اتاق های تمیز تاسیس و با بهره مندی از کادر مجرب و شناخت دقیق و حساسیت و کیفیت و استانداردهای اتاق تمیز برای صنایع مختلف اعم از دارویی، اتاق های عمل بیمارستان، صنایع خودروسازی، غذایی، الکترونیک، مراکز کامپیوتری و کلیه واحدهایی که به نوعی به محیط کنترل شده در مقابل ذرات معلق در هوا، حرارت، رطوبت، فشار، نور و … نیاز دارند ، در حال فعالیت می باشد.
به عنوان آخرین طرح دکتر ضرابی از شرکت فناوری بن‎یاخته های رویان به ارائه طرح " ساخت مخزن نگهداری  ازت مایع" پرداخت. ضرورت اجرای این طرح رفع وابستگی به خارج و جلوگیری از خروج ارز می باشد. تانک ذخیره نیتروژن درابعاد مختلف مورد نیاز مراکز تحقیقاتی و درمانی است و در حال حاضر کاملا وابستگی به واردات این کالا وجود دارد و با توجه به شرایط سخت تحریم با هزینه گزاف وارد میشود.
همچنین لازم به ذکر است حاضرین در جلسه به طرح سوالات علمی و همچنین بررسی مسائل مربوط به تجاری سازی هر یک از طرح ها پرداختند.
کلمات کلیدی
//isti.ir/ZDzr