برگزاری بیست و نهمین کارگروه شرکت های دانش بنیان با ارائه شش طرح فناورانه

بیست و نهمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد و دکتر رجب زاده مدیر فناوری، تجاری‏‌سازی و بازار ستاد و با حضور بیش از 30 نفر از نمایندگان شرکت‎ های فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 8 دی ماه 1398 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت های مادی و معنوی از ستاد، 6 شرکت به ارائه طرح های فناورانه خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، بیست و نهمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد و دکتر رجب زاده مدیر فناوری، تجاری‏‌سازی و بازار ستاد و با حضور بیش از 30 نفر از نمایندگان شرکت های فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 8  دی ماه 1398 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت های مادی و معنوی از ستاد، 6 شرکت به ارائه طرح های فناورانه خود پرداختند.

در ابتدا دکتر اسمعیلی از شرکت پیشگام یاخته استوار به ارائه طرحی با عنوان « فاز یک کارآزمایی بالینی درمان با سلول های کشنده ذاتی [Natural killer (NK) cells]  آلوژنیک با استفاده از روش تکثیر این سلول ها، در بیماران مبتلا به سرطان  کولون » پرداختند. هدف از ارائه ی این طرح تلاش در جهت راه اندازی روش های درمانی نوین همچون سلول درمانی است که این روش به منظور افزایش و تقویت پاسخ های ایمنی در مقابل بیماری سرطان تعبیه شده است.

در ادامه دکتر آذرپیرا، مدیرعامل شرکت دانش فن آوران پارس پیوند طرح « جداسازی سلولهای جزایر لانگرهانس از پانکراس انسانی به منظور پیوند در بیماران دیابت نوع یک» را ارائه کردند. سلولهای جزایر لانگرهانس در درمان بیماران دیابت نوع یک میتوانند به عنوان سلول درمانی استفاده شوند.

پس از آن دکتر سید جعفری مدیرعامل شرکت تولیدی- پژوهشی سیناسل طرح "تولید کندروسین با کاربرد درمان بیماری‏های استئوآرتریت" را ارائه کردند. در این طرح از سلول‌های بنیادی بند ناف جنینی برای کاهش علائم بیماری استئوآرتریت به صورت آلوژن استفاده می‌گردد.

به عنوان چهارمین طرح دکتر کوهکن از مرکز تحقیقات بن‎یاخته طرح"مهار بیان L1-PD با استفاده از miRNA در سلول های سرطان پستان به منظور بهبود عملکرد سلول های T در مقابله با فرار سلول های توموری از سیستم ایمنی" را ارائه کرد. با توجه به مطالعات موفق آمیز پیشین فازهای کلینیکی بر روی سرطان گلیوبلاستوما، دستاوردهای چشمگیر ژن درمانی مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته و تجارب ارزشمند پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك و زیست فناوری در زمینه تحقیقات سرطان پستان، این پروژه ژن درمانی بر پایه مهار بیان ژن PD-L1 و مسیرهای دخیل در تکثیر و آپوپتوز سلولهای سرطانی  با همکاری این دو مرکز تعریف شد.

در ادامه دکتر سلیقه راد مدیرعامل سلیقه راد از شرکت سیستم های تصویربرداری تشخیص پزشکی پارسه طرح "مواد کنتراست زا جدید در ام ار ای برای ردیابی سلول در ارزیابی خانه گزینی سلولی به منظور تشخیص و پاسخ به درمان سلولی" را ارائه کرد. ردیاب های حاوی فلوئور در چند سال اخیر به عنوان ردیاب طیف نگاری تشدید مغناطیسی معرفی شده اند و توجهات زیادی را به خود معطوف کرده اند. اهمیت فلوئور در سیستم متابولیسم برخی از سلول ها، نظیر سلول های سرطانی، و نیز امکان بهره بردن از آن در برخی از داروهای ضد سرطان در کنار ویژگی های ذاتی فلوئور مانند ضریب ژیرو مغناطیس بالا و در صد فراوانی بالا، آن را به عنوان یک گزینه ی مطلوب برای تصویر برداری مولکولی تبدیل کرده است.

به عنوان آخرین طرح دکتر کجباف زاده از از مرکز تحقیقات اورولوژی اطفال و طب بازساختی طرح " ساخت دستگاه تولید نیمه انبوه بافت و ارگان آسلولار شده" را ارائه کرد. با استفاده از این دستگاه می توان بافت های حیوانی و انسانی را آسلولار نمود. به این معنی که کلیه سلول هاي زنده یک بافت در آن جدا شده و صرفا داربست پروتئینی بافت مذکور باقی می‌ ماند. این داربست در مراحل بعدي می تواند پذیراي سلول هاي کشت داده شده آن بافت (با استفاده از سلول بنیادي گیرنده آن) بوده و با جاينشانی سلول هاي مذکور بافت جدیدي تشکیل می گردد که قابل پیوند به گیرنده بافت می باشد. ویژگی خاص و نوآوری این دستگاه که با همکاری شرکت اندیشه سازان سلامت پارسیان تجاری و به بازار وارد خواهد شد، کوچک بودن و پورتابل بودن آن بوده که کارایی دستگاه را چندین برابر میکند.

در پایان برخی از حاضرین به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص موارد مطروحه پرداختند.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZJb2