برگزاری اولین نشست شورای استانی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لرستان

.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، اولین نشست شورای استانی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لرستان با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، مدير حوزه رياست دانشگاه ، معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه و جمع کثیری از اساتید، مدیران و محققین دانشگاه علوم پزشکی لرستان و نیز رؤسا و نمایندگان سایر دانشگاه ها، ادارات و سازمان های استان پنجشنبه بيست و هشتم آذرماه در سالن اجتماعات استانداري لرستان برگزار شد.

معاون سياسي امنيتي استاندار لرستان در ابتدای این نشست ضمن خوش آمدگویی به حاضرین و بیان اهداف نشست، ابراز داشت: مرز نهايي تبديل ايده به فناوري و بازار در كشور ما هنوز در حد مطلوب انجام نشده است.

محمود ثميني در نشست شوراي توسعه علوم و فناوري سلول هاي بنيادي لرستان، عنوان كرد: بايد از ايده هاي دانشمندان حمايت شده و به سمتي پيش برويم كه اين ايده ها در نهايت منجر به فناوري و تجاري سازي شوند. وي با اشاره به نقش مهم اساتيد دانشگاه ها براي ترغيب دانشجويان به مقوله ي پژوهش و فناوري، اظهار كرد: تلاش جوانان دانشجو در اين راستا منجر به بازدارندگي توطئه هاي دشمنان خواهد بود.

وي با بيان اين كه تشكيل شوراي استاني توسعه علوم و فناوري سلول هاي بنيادي يك شروع خوب براي حركت در مسير پژوهش و فناوري نيازهاي درماني جامعه است، گفت: طي 10 تا 20 سال آينده تكنولوژي سلول هاي بنيادي به يك مقوله ي محوري در سراسر دنيا و كشور خواهد شد.

در ادامه مديرحوزه رياست دانشگاه علوم پزشكي لرستان گفت: در دانشگاه ها و مراکز علمی استان ظرفيت هاي بالايي در پژوهش سلول هاي بنيادي وجود دارد و دانشگاه علوم پزشكي لرستان با بهره مندي از 281 عضو هيأت علمي و 4000 دانشجو می تواند گام هاي بلندي را در تحقيقات سلول هاي بنيادي بردارد.

وي با بيان اين كه ساماندهي تحقيقات روي سلول هاي بنيادي چند سالی است كه در كشور آغاز شده است، اظهار كرد: مجموعه ي علمي كشور نشان داده علوم و فناوری های سلول هاي بنيادي و پزشکی بازساختی نيز حرف هاي زيادي براي گفتن دارد.

درادامه دکتر فلاحی معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي لرستان گزارشي از برنامه هاي اين معاونت ارائه داد.

دكتر ابراهيم فلاحي در اين گزارش ظرفيت ها و توانمنديهاي دانشگاه را در برنامه هاي پژوهش و فناوري در خصوص سلول هاي بنيادي تشريح كرد.

سپس دکتر حمیدیه  دبیر ستاد عنوان كرد: سلول درمان، ژن درماني و مهندسي بافت سه پايه ي آينده ي علم پزشكي خواهند بود كه به سمت ارگان هاي مورد نياز بدن انسان پيش خواهد رفت.

 وي اظهار كرد: مقوله ي سلول هاي بنيادي يك ركن مهم در آينده ي پزشكي كشور بوده و مطالبات پزشكي مردم تا چند سال آينده بسيار متفاوت خواهد بود و علم سلول هاي بنيادي جایگاه بسیار مهمی در اين مطالبات خواهد شد.

دبير ستاد با بيان اين كه بيش از 100 شركت دانش بنيان فعال در كشور مشغول فعاليت هستند، گفت: در گذشته ارتباط صنايع با دانشگاه هاي علوم پزشكي ضعيف بود كه خوشبختانه با اقداماتي كه انجام شد اين ارتباطات بهتر و تأثير بسيار مثبتي بر روي محصولات اين شركت ها ايجاد شد.

وي افزود: در راستاي حركت صنايع به سمت دانش بنيان شدن، تغيير نگرش كلي در كشور آغاز شده و روند رو به رشدي به خود گرفته است.

دكتر حميديه با اشاره به اين كه لرستان بيست و سومين استاني است كه اقدام به تشكيل شوراي توسعه ي فناوري سلول هاي بنيادي مي كند، تصريح كرد: با شناختي كه از دانشمندان لرستان در اين زمينه دارم، لرستان را يكي از استان هاي موفق در خصوص سلول هاي بنيادي طي سال هاي آينده مي بينم.

وي با بیان اینکه هدف اصلي از تشكيل اين شورا توسعه ي همكاري هاي درون بخشي و برون بخشي بين دانشگاه ها براي رسيدن به موفقيت در اين زمينه است. تصریح کرد تمامی مسولین سازمان ها، دانشكده ها و دانشگاه هاي استان بايد تعامل بيش تري با دانشگاه علوم پزشكي لرستان در زمينه توسعه ي علوم و فناوري سلول هاي بنيادي داشته باشند.

در ادامه دکتر رجب زاده  مدیر توسعه فناوری، تجاری سازی و بازار ستاد به اهمیت،معرفی و سهم شرکت های دانش بنیان این حوزه در  تولید دانش و کسب ثروت در ایران و  جهان اشاره کرد و گفت:

با توجه به اینکه مسير تجاري‌سازي در حیطه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی  فرآيندي پيچيده، زمان‌بر، پرهزينه و نيازمند همکاری بخش های متفاوتی در کشور می باشد، شركت‌های دانش بنیان و هسته های فناور این حوزه  براي پيمودن اين مسير، همواره با مشکلاتی روبرو می باشند. واحدتوسعه فناوری، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی با توجه به نیاز این واحدها به پشتیبانی های مالی و معنوی و ایجاد راهکارهای قانونی در راستاي فراهم آوردن زمينه هاي تحقق اين نياز در راستای اقتصاد دانش بنیان گام خواهد برداشت.

در ادامه این جلسه پس از بیان اهداف تشکیل شورای استانی و معرفی ظرفیت ها، حاضرین با بیان نظرات و پیشنهادات در خصوص بهبود تحقیق و توسعه علوم وفناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به بحث و گفت گو و تبادل نظر پرداختند.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zj82