بررسی چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در نشست مشترک ستاد سلول‌های بنیادی با سازمان غذا و دارو

.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی جلسه‌ مشترکی فی مابین سازمان غذا و دارو و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با حضور دکترحمیدیه دبیر ستاد، دکتر شانه ساز رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، دکتر امیرخانی دبیر شورایی راهبردی ستاد، دکتر رجب زاده مدیر فناوری، تجاری سازی و بازار ستاد، دکتر زارع کارشناس اداره فرآورده‌های بیولوژیک و جمعی از نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی‌بازساختی و کارشناسان سازمان غذا و دارو  در آن سازمان برگزار گردید.

دکتر حمیدیه با اشاره به جلسات متعدد برگزار شده در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی در جهت اخذ مجوز تولید محصولات مرتبط با این حوزه افزود: سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از ذینفعان و حامیان کلیدی این حیطه در کشور محسوب شده و  می توان با همفکری مشترک در سرعت بخشی به توسعه فناوری و تولید محصولات این حوزه اقدامات موثری انجام داد. وی تشکیل کمیته راهبردی سلول‌های بنیادی با حضور ریاست سازمان را از اهمیت ویژه‌ای برشمرد و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های فنی و رفع مشکلات شرکت‌های این حوزه را در راستای تشکیل کمیته مذکور عنوان نمود.

دکتر شانه‌ساز ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات و برنامه ریزی‌های ستاد در جهت حل مشکلات شرکت‌های فعال مرتبط با حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: سازمان غذا و دارو از توسعه محصولات با فناوری‌های پیشرفته حمایت نموده و آماده هر نوع حمایت در چارچوب کمیته راهبردی مشترک می باشد. وی با اشاره به موفقیت بسیار خوب در زمینه حمایت از شرکت‌های فناور در حوزه نانو گفت: به نظر می رسد با توجه به اهمیت راهبردی محصولات فناوری پیشرفته حوزه سلول‌های بنیادی می توان به صورت متمرکز  برای توسعه و صدور مجوز‌های لازم برای محصولات حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اقدام نمود.

در ادامه دکتر امیرخانی به بحث پیرامون شتاب بسیار خوب توسعه محصولات حوزه علوم و فناوری‌های نوین و تجاری‌سازی و بازار گسترده این حوزه از علوم از جمله سلول های بنیادی، همچنین افزایش تعداد شرکت‌های فعال در این زمینه طی چند سال اخیر پرداخت و تشکیل کمیته راهبردی سلول‌های بنیادی در جهت توسعه و رونق تولید محصولات با فناوری‌های پیشرفته سلولی و پزشکی بازساختی در کشور را مهم برشمرد.

سپس نمایندگان تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه سلول‌های بنیادی و پزشکی‌بازساختی از فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص تولید محصولات حوزه سلول‌های بنیادی و ارائه راهکارهای کوتاه نمودن فرایندهای ذیربط در جهت حل مشکلات شرکت‌ها به بحث و گفتگو پرداختند.

در پایان مقرر گردید ضمن رفع چالش‌های یادشده توسط شرکت‌های و تسهیل در روند بررسی پرونده‌های فنی دور جدید کمیته‌ای تخصصی با پیشنهاد اعضای جدید جهت تسریع در روند بررسی محصولات حوزه سلول‌های  بنیادی و پزشکی بازساختی تشکیل گردد.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZDs2