بررسی ظرفیت های ایمونوسل تراپی بیمارستان شریعتی با حضور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، به نقل از پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی، در این نشست که در روز دوشنبه 30 آبان ماه برگزار شد ابتدا دکتر واعظی، رئیس پژوهشکده ، ضمن عرض خیر مقدم به ارائه گزارش مختصری از فعالیت های مراکز تحقیقاتی انکولوژی، هماتولوژی، و سل تراپی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، به نقل از پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی، در این نشست که در روز دوشنبه 30 آبان ماه برگزار شد ابتدا دکتر واعظی، رئیس پژوهشکده ، ضمن عرض خیر مقدم به ارائه گزارش مختصری از فعالیت های مراکز تحقیقاتی انکولوژی، هماتولوژی، و سل تراپی پرداخت و در ادامه گفت: "فعالیت های مرکز سل تراپی در گذشته مغفول مانده بود و عملا هیچ مقاله ای از این مرکز به جاپ نرسیده بود که خوشبختانه با تلاش های مستمر فعالیت های این مرکز نیز در قالب هشت طرح پژوهشی مشترک با سایر مراکز تحقیقاتی از سر گرفته شده است." وی همچنین استفاده از ظرفیت موجود در زمینه سل تراپی را فرصتی مناسب برای انجام کارهای پژوهشی مبتنی بر نیاز بیماران دانست که تحقق آن در سایه تعامل سازنده با سایر مراکز امکان پذیر خواهد بود.

سپس دکتر حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آمادگی ستاد را برای ارائه هر نوع  خدمات اعم از استقرار شتاب دهنده ها و منتورینگ هسته های فناور برای تبدیل شدن پژوهشکده  به شرکت های دانش بنیان اعلام نمود و اظهار داشت که یک هم افزایی مشترک بین معاونت علمی فناوری و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه وجود دارد. وی همچنین جنرال بودن بیمارستان شریعتی را فرصتی مناسب برای استقرار هسته های فناور متعدد دانست. ایشان در ادامه  با اشاره به بحث پیوند در بدخیمی های غیر خونی  گفت :" از سال گذشته کشور انگلستان بیمه دارو برای بیماری MS را حذف نموده و برای درمان آن از پیوند سلول های خونساز استفاده می نماید. با توجه به هزینه بالایی که درمان دارویی این بیماری برای کشور دارد می توان از ظرفیت موجود در این پژوهشکده برای پیوند بیماران مبتلا به MS استفاده نمود و از آنجاییکه این پژوهشکده متشکل از سه مرکز تحقیقاتی میباشد محدودیتی از لحاظ استقرار هسته های فناور وجود ندارد."

 در ادامه دکتر واعظی به استفاده از ظرفیتهای موچود در سل تراپی در درمان بیماری MS  به کمک پیوند اتولوگ در قالب طرحی مشترک با بیمارستان سینا اشاره و استفاده از NK cells  در سالید تومورها را در قالب پروپوزالهای مشترک گامی دیگر برای ورود به این حوزه معرفی  نمود.  وی همجنین استفاده از T cell در درمان  BK وCMV در قالب دو طرح پژوهشی مصوب را گام موثر دیگری در استفاده از پتانسیل های موجود دانست. ایشان در ادامه به مذاکرات اولیه با بنیاد برکت به منظور استفاده از فناوری mRNA در تومور واکسینها و نیز به آماده سازی پروپوزال  بالینی  مشترک با رویان در زمینه CAR T Cell  اشاره نمود. وی همچنین از احتمال ورود به حوزهCells  CAR-N K به دلیل ایمن بودن آن در آینده نزدیک خبر داد.دکتر واعظی همجنین به تلاشهای مجدانه پژوهشکده برای از سرگیری تعاملات بین المللی به منظور تبادل اطلاعات اشاره نمود و خواستار همراهی دانشگاه برای تحقق این امر شد.  ایشان در قسمت دیگری از صحبتهای خود به انجام فعالیتهای کلینیکی در اتاق تمیز اشاره نمود ونیاز به یک بخش استاندارد سل تراپی را برای ارائه هر چه بهتر خدمات  و استفاده از پتانسیل های بالقوه ضروری دانست  و خواستار مساعدت بیمارستان و دانشگاه در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر و ارائه ایده های نوین شد. وی همچنین افزود تاسیس بیو بانک درمانی و تومور بیوبانک تحقیقاتی از اولویت های پژوهشکده است که در آینده نزدیک تحقق آن ضروریست. درعین حال، با توجه به جنس کار بالینی و نوع مطالعات که عمدتاٌ بالینی است اهتمام به ایجاد واحد کلینیکال ترایال و استاندارد کردن آن از دیگر اولویتهای پژوهشکده می باشد.

در ادامه دکتر جمشیدی، رئیس بیمارستان شریعتی،  با بیان اینکه تحول و تحرک جدیدی را  در زمان ریاست دکتر واعظی شاهد هستیم  بر حمایت همه جانبه از برنامه های پژوهشکده تاکید نمود اما در عین حال به منظور حفظ امکانات و پتانسیل های موجود خواهان توقف موازی کاری در انجام پروژه های اجرایی شد.

سپس دکتر فتوحی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، در سخنانی گفت:" ظرفیت ها و پتانسیل های قابل توجه و متنوعی در دانشگاه وجود دارد که بر این اساس حوزه های لبه دانشی را تعریف نمودیم که اولین حوزه همان بحث سلولهای بنیادیست که طی فراخوان داده شده 27 پروژه دریافت نموده ایم و سعی ما بر این است که تنها پروژه های محصول محور در دستور کار دانشگاه قرار گیرند وبرای این امر نیز اعتبار قابل توجهی در نظر گرفته شده است." وی در ادامه درمورد محدودیت طرح های پژوهشی نیز گفت: "هیچ سقف و کفی برای ارائه طرح پژوهشی وجود ندارد ولی لازمه آن نحوه مدیریت منطقی پروژه های قبلی و رعایت اعتدال می باشد." در مورد mRNA  نیز ایشان به ظرفیت ها و پتانسیل های  بالقوه موجود در دانشگاه اشاره و تصریح نمودند که در حال حاضر  mRNA  رناپ در فاز بالینی است و  تنها mRNA  رناپ است که مجوز تزریق در انسان را از سازمان غذا و دارو کسب نموده است. وی همچنین افزود که دکتر حمیدیه در دانشگاه به منظور جلوگیری از موازی کاری وظیفه یافته اند به تقسیم وظایف در قسمت های مختلف حیطه سل تراپی بپردازند. در خاتمه دکتر حمیدیه به بیان پاره ای از فعالیت های ستاد جهت نیل به اهداف تعیین شده پرداخت و خاطر نشان کرد بودجه تخصیص یافته به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که شامل سه حوزه فرزند آوری، ناباروری و سلامت مادر و کودک می باشد در اختیار ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است لذا میتوان  پژوهشهای مربوط به حوزه انکولوژی را در زمینه سرطان سینه، تخمدان و رحم  و هر آنچه مربوط به سرطان زنان می باشد انجام داد. وی همچنین بانک بند ناف و نیز بخش زنان و زایمان بیمارستان شریعتی را فرصتی مناسب  دانست که میتوان با ارتقا آن به پالایشگاه محصولات زایمان موجبات انجام آن را فراهم آورد. ایشان همچنین به مساعدت ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در امر تحقیقات فناورانه در بیمارستان شریعتی تاکید نمود.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z9Dv