بررسی راهکارهای بهره مندی شرکت های حوزه سلول های بنیادی از بستر حمایت های طرح های کلان ملی

یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، جمعی از مدیران و کارشناسان ستاد در تاریخ 16 اردیبهشت 1398، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، جمعی از مدیران و کارشناسان ستاد در تاریخ 16 اردیبهشت 1398، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در این جلسه آقای امینی، کارشناس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری، در مورد فعالیت‌ها، تسهیلات و فعالیت‌های این مرکز به ارائه گزارش پرداخت. مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری به منظور تحقق اهداف تعیین شده‌ی حوزه علم و فناوري در سند چشم انداز 1404 و نقشه جامع علمی کشور، با تعریف و اجراي طرح‌هاي کلان ملی در زمینه ارتقاء و توسعه فناوري و نوآوري، بستر تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان و رشد و توسعه پایدار کشور را فراهم ساخته است.

سپس دکتر دهقانی، مسئول پایش امور ستاد، ضمن ارائه گزارشی از نشست دبیر ستاد و تیم اعزامی دانشگاه علوم پزشکی یزد، بیان داشت: بر اساس آمار ارائه شده توسط مدیریت مرکز تحقیقات دیابت، مبنی بر میزان شیوع بالای 22درصدی دیابت در افراد بالای 40سال در این استان، از آمادگی آن مرکز نسبت به ارائه درمان‌های جدید از جمله پیوند سلول‌های جزایر لانگرهانس خبر داد. سپس پیشنهاد گردیده با توجه به ظرفیت بالای پذیرش بیماران دیابتی در یزد، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، درمان‌های مبتنی بر سلول در این مرکز با همکاری پژوهشکده رویان پایه‌گذاری شود.

در ادامه دکتر حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، بر ضرورت انجام پیگیری‌های لازم برای پروژه مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی استان یزد و ضرورت پیگیری پروژه پیوند سلولی جزایر لانگرهانس در حوزه دیابت براساس نیازمندی های بومی و منطقه ای تاکید نمود.

 وی در ادامه اشاره داشت: سیاست ستاد برخورداری از ظرفیت های موجود در تمامی مراکز و استان‌ها در راستای توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی می‌باشد. در این راستا تائبی، مسئول بخش دانشجویی و استارتاپ ستاد، در مورد برگزاری چهارمین استارتاپ سلول‌های بنیادی در تابستان سال جاری در شهر کرمان گفت: طبق جلساتی که داشتیم، اقدامات لازم جهت برگزاری رویدادهای استارتاپی حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از بهمن سال گذشته آغاز شده است و در تلاش جهت شکوفایی ظرفیت‌های بومی استان‌ها جهت برگزاری چنین رویدادهایی می‌باشیم. وی افزود: با توجه به فعال بودن بخش دانشجویی استان کرمان، انتظار می‌رود شاهد برگزاری رویدادی پرشور باشیم.

در پایان جلسه همچنین آقای کاظمی، مدیر روابط عمومی فدراسیون سرآمدان علمی ایران نیز به ارائه فعالیت‌ها، اهداف و پتانسیل‌های این فدراسیون پرداخت. فدراسیون سرآمدان علمی ایران با هدف دستیابی به مرجعیت علمی جهانی فعالیت خود را از ابتدای سال 1394 آغاز کرد. از اقدامات صورت گرفته در قالب این برنامه می‌توان به شناسایی مستمر استعدادها، حمایت و تأمین زیرساخت‌ها و امکانات، هم‌چنین رصد و ارزیابی‌های لازم اشاره کرد.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z5S1