برانگیختن پاسخ ایمنی لنفوسیت T و از بین رفتن تومورهای موشی توسط واکسن سرطان مبتنی بر mRNA

یک چالش برای کاربردهای in vivo فناوری mRNA و به طور خاص واکسنهای سرطان، ارسال هدفمند RNA پیامرسان (mRNA) به اندامهای مورد نظر است. برای واکسن های mRNA، تحویل هدفمند به غدد لنفاوی برای کاهش عوارض جانبی و افزایش پاسخ ایمنی پیش بینی می شود.



 یک چالش برای کاربردهای in vivo فناوری mRNA و به طور خاص واکسنهای سرطان، ارسال هدفمند RNA پیامرسان (mRNA) به اندامهای مورد نظر است.  برای واکسن های mRNA، تحویل هدفمند به غدد لنفاوی برای کاهش عوارض جانبی و افزایش پاسخ ایمنی پیش بینی می شود. در یک مطالعه جدید، محققان یک نانوذره لیپیدی (LNP) هدف گیرنده غدد لنفاوی درونی را بدون تغییر لیگاندهای هدف گیرنده فعال برای ساخت واکسن سرطان mRNA توسعه داده و نشان دادند که این روش برای هدف قرار دادن سرطان در موش، تومورها را از بین می برد و حتی از عود آنها جلوگیری می کند.

  این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی با عنوان "انتقال واکسن سرطان mRNA با واسطه نانوذرات لیپیدی هدف گیرنده غدد لنفاوی باعث پاسخ قوی سلول های CD8 + T می شود." منتشر شده است.

  دکتر Qiaobing Xu، استاد مهندسی زیست پزشکی در دانشکده مهندسی Tufts، گفت: "کاری که ما اکنون انجام می دهیم، توسعه نسل بعدی واکسن های mRNA با استفاده از فناوری انتقال ژن نانوذرات لیپیدی، با قابلیت هدف قرار دادن اندام ها و بافت های خاص است. هدف قرار دادن سیستم لنفاوی به ما کمک کرد تا بر بسیاری از چالش هایی که دیگران در ساخت واکسن سرطان با آن روبرو بوده اند غلبه کنیم."

  بیش از 20 واکسن سرطان mRNA تا به امروز در آزمایشات بالینی ثبت شده است.  با این حال، بسیاری از mRNA ها به کبد تمایل دارند. با وجود اینکه آنتی ژن های تولید شده در کبد هم می توانند پاسخ ایمنی را القا کنند، اما خطر التهاب و آسیب کبد وجود دارد. اگر مقدار بیشتری از واکسن به سیستم لنفاوی، جایی که سلول های ایمنی متمرکز شده اند، هدایت شود، پاسخ میتواند مؤثرتر و طولانیتر باشد.

  هدف گذاری با اصلاح ساختار شیمیایی لیپیدهایی که LNP را تشکیل می دهند به دست می آید. در این پژوهش، محققان یک LNP را توسعه دادند که پس از تزریق زیر جلدی، در غدد لنفاوی متمرکز شد. محققان فکر می کنند که LNP ها مولکول ها را از جریان خون روی سطح خود جمع می کنند و آن مولکول های انتخاب شده به گیرنده های خاصی در اندام هدف متصل می شوند.

 واکسن سرطان در این مطالعه، مشابه واکسن های mRNA COVID-19، mRNA را در LNPs نیز ارائه میکند.  این تیم یک LNP هدف گیرنده غدد لنفاوی درونی را با نام 113-O12B مورد بررسی قرار دادند که "بیان افزایش یافته و اختصاصی در غدد لنفاوی در مقایسه با LNP فرموله شده با ALC-0315 - یک لیپید مصنوعی استفاده شده در واکسن کووید-19 Comirnaty" را نشان داد.

  تحویل هدفمند واکسن mRNA در این مطالعه "پاسخ های قوی سلول های CD8+ T را برانگیزانده و اثرات محافظتی و درمانی عالی بر روی ملانوم B16F10 نشان داده است.  قابل ذکر است، 113-O12B می تواند به طور موثر هم یک پروتئین کامل و هم یک mRNA مبتنی بر پپتید کوتاه و کدگذاری شده با آنتی ژن را ارائه دهد، بنابراین یک پلتفرم جهانی برای واکسن های mRNA را فراهم می کند."

  موش های مبتلا به ملانوم متاستاتیک که با واکسن هدفمند لنفاوی تحت درمان قرار گرفتند، مهار قابل توجهی از تومورها و نرخ 40 درصد پاسخ کامل - بدون تومور - بدون عود در درازمدت را نشان دادند، هنگامی که این واکسن با یک درمان موجود دیگر ترکیب شد که به پیشگیری از سرکوب پاسخ ایمنی توسط سلول های سرطان کمک میکند.

  تمام موش هایی که در بهبودی کامل بودند، با تزریق سلول های تومور متاستاتیک مجدد، از تشکیل هر گونه تومور جدید جلوگیری کردند که نشان می دهد واکسن سرطان منجر به حافظه عالی ایمنی می شود.

  دکتر چن، پژوهشگر فوق دکترا در ژو گفت: واکسن های سرطان همیشه یک چالش بوده اند، زیرا اغلب اوقات آنتی ژن های تومور مانند آنتی ژنهای روی ویروس ها و باکتری ها «بیگانه» به نظر نمی رسند و تومورها می توانند به طور فعال پاسخ ایمنی را مهار کنند.  این واکسن سرطان پاسخ بسیار قوی تری را برمی انگیزد و قادر به حمل mRNA برای آنتی ژن های بزرگ و کوچک است. ما امیدواریم که بتواند به یک پلتفرم جهانی نه تنها برای واکسن های سرطان، بلکه برای واکسن های موثرتر علیه ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا نیز تبدیل شود.

 


https://www.genengnews.com/topics/cancer/mrna-cancer-vaccine-elicits-t-cell-response-and-eliminates-tumors-in-mice/#:~:text=A%20challenge%20for%20in%20vivo,(mRNA)%20to%20desired%20organs.



کلمات کلیدی
//isti.ir/Zg9u