بانک سلول های بنیادی خون قاعدگی خدمتی نوین در درمان ناباروری

.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی، در گفتگو با دکتر سمیه کاظم‌نژاد- جنین‌شناس و عضو هیئت علمی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا و یکی از مجریان طرح «بانک سلول‌های بنیادی خون قاعدگی» در این خصوص گفت:

امروزه سلول بنیادی را از منابع مختلف از جمله جنین، مغز استخوان، خون بند ناف و خون محیطی و بافت چربی استخراج کرده اند، اما منابعی که بدین منظور موجود می باشند، به دلیل عدم دسترسی آسان و تحمیل درد و رنج و عوارض جانبی مانند مغز استخوان ، عدم امکان نمونه گیری مجدد مانند خون بند ناف جهت درمان هر بیماری مطلوبیت کافی را ندارند. خون بند ناف اگرچه منبع غنی از سلول های بنیادی می باشد، ولیکن فقط یکبار آنهم در بدو تولد نوزاد امکان نمونه گیری میسر است و اگر به هر دلیلی این شرایط فراهم نشد، فرد امکان دستیابی به این نمونه جهت استفاده اتولوگ را از دست می دهد.

در ادامه ایشان افزود: خون قاعدگی به عنوان منبع غنی از سلول های بنیادی كه به آساني در هر سيكل قاعدگي از دست مي رود، شناخته شده است. تهیه این منبع سلول بنیادی بسیار آسان و بدون تحمیل درد و رنج به فرد دهنده است. برای تهیه این منبع، نیازی به تجویز دارو برای تحریک تولید بیشتر سلولهای بنیادی در فرد دهنده و نیز تجویز مسکن ها و آنتی بیوتیک و مکمل برای بهبود فرد دهنده نیست. قابليت بازسازي و احياي سلول‌هاي بنيادي خون قاعدگي همانند سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف و مغز استخوان است و اين امكان را فراهم مي‌آورد تا هر بانویی در سن باروري بدون مشكلات اخلاقي قادر به حفظ اين سلول‌هاي بنيادي براي خود يا ساير اعضاي خانواده‌اش باشد.

بنابراین، هر بانویی می تواند در سن باروري بدون نگرانی خودش را بیمه کرده و سلول‌هاي بنيادي خودش را براي درمان بیماریها و مشکلاتی که در آینده ممکن است دچار شود ذخیره کند. بانوانی که سنشان در حال افزایش است و نگران فرزندآوری خود در سن بالاتر هستند می توانند در سنین جوانتر سلول های خود را در بانک سلولهای بنیادی خون قاعدگی که در مرکز درمان ابن سینا فراهم آمده ذخیره کنند تا توان بارداری آنها محفوظ بماند. از سوی دیگر، خانم های جوان با ذخیره سازی سلول های بنیادی خون قاعدگی خود امكان استفاده باليني از آنها را جهت رفع علائم یائسگی و یا درمان بيماريهاي مختلف بالاخص بيماريهاي صعب العلاج  احتمالی در دوران يائسگي فراهم کنند.

 

توانایی تکثیر و ترمیم بافت های آسیب دیده، امکان تکرار نمونه‌دهی به صورت ماهیانه، عدم نیاز به تجویز دارو برای تحریک تولید بیشتر سلول‌های بنیادی و تهیه آسان و بدون تحمل درد و رنج از جمله ارجحیت‌های سلول بنیادی خون قاعدگی است.

 در پایان دکتر سمیه کاظم‌نژاد در خصوص کاربرد سلول های بنیادی خون قاعدگی در درمان ناباوری می توان به پاسخ دهنده ضعیف تخمدان، نارسایی زودرس تخمدان و ضخامت نازک آندومتر رحم اشاره نمود و درمان ناباروری زنان، درمان یائسگی زود رس، حفظ باروری، پزشکی بازساختی و درمان برخی بیماری‌ها از مهمترین کاربردهای این بانک است.

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZLf2