بازسازی سلول های قلبی در Zebrafish امیدی جدید را برای بهسازی متابولیک سلول ها ایجاد نمود

یک تیم تحقیقاتی از موسسه هوبرخت (اوترخت ، هلند) دریافته اند که سلول های قلبی در zebrafish در طی بازسازی قلب تغییر می کنند.

 

 

یک تیم تحقیقاتی از موسسه هوبرخت (اوترخت ، هلند) دریافته اند که سلول های قلبی در zebrafish در طی بازسازی قلب تغییر می کنند.

گروهی از محققان موسسه هوبرخت (اوترخت ، هلند) دریافتند که متابولیسم سلولهای قلبی در طی بازسازی قلب در ماهی  zebrafish تغییر می کند. این نتایج ، منتشر شده در مجله eLife ، این احتمال را افزایش می دهد که گلیکولیز در سلولهای عضلانی قلب باعث تحریک بازسازی پس از حمله قلبی شود.

برخلاف قلب انسان ، قلب zebrafish می تواند پس از آسیب دوباره احیا شود ، که منجر به محبوبیت این ارگانیسم در میان جامعه پزشکی بازساختی شده است. این مطالعه با استفاده از یک روش تعیین توالی RNA تک سلولی برای بررسی کاردیومیوسیت zebrafish ، به منظور شناسایی آنچه در سلول های در حال تکثیر رخ می دهد، استفاده می کند. این تیم کشف کرد که کاردیومیوسیت های منطقه حاشیه ای قلب در مقایسه با کاردیومیسیت های ناحیه مرکزیکه در حال تکثیر اند دارای الگوی رونویسی بسیار متنوعی هستند که به کاردیومیوسیت های جنینی شباهت دارند.

سلولهای عضلانی قلب در مناطق حاشیه ای در محل آسیب ، الگوی بیانی کاهشی و فعالیت میتوکندری را نشان می دهد ، اما افزایش بیان ژن گلیکولیز و جذب گلوکز را نشان می دهد. نتیجتا این تیم توانست سازوکار دخیل در تغییر متابولیسم را بررسی کرده و نشان دهد که مسیر سیگنالینگ Nrg1 و ErbB2 باعث برنامه ریزی مجدد متابولیکی کاردیومیوسیت های منطقه حاشیه ای می شود.

با افزایش فعالیت Nrg1 و ErbB2 سلول های عضلانی قلب در zebrafish تحریک به تا تقسیم می‌شوند. محققان پس از کشف این الگو در تکثیر سلول‌های موشی حتی بدون آسیب دیدگی در قلب شگفت زده شدند.

از محققین این طرح، هونکوپ توضیح داد: "سپس ما این کلید متابولیکی را در سلولهای تقسیم کننده عضله قلب موش که توسط Nrg1 و ErbB2 القا شده اند مسدود کردیم." "وقتی دیدیم که این امر همچنین مانع تقسیم این سلولهای عضلانی قلب موش آسیب دیده می شود ، فهمیدیم که دانش حاصل از مطالعه zebrafish برای سایر گونه ها جهانی نیز صادق است."

دانشمندان امیدوارند که با مطالعه مکانیسم بازسازی در zebrafish ، بتوانند بهتر درک کنند که چرا قلب انسان بازسازی نمی شود و راه هایی برای تحریک بازسازی پس از آسیب را پیدا کنند.

Link:https://www.regmednet.com/regenerating-cardiomyocytes-display-metabolic-reprogramming-in-zebrafish/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zsjr