بازدید دکتر حمیدیه از پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران (یارا)

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، دکتر حمیدیه با حضور در پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران (یارا) از این مجموعه بازدید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، دکتر حمیدیه با حضور در پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران (یارا) از این مجموعه بازدید کرد.

در ابتدای این بازدید دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید، مدیرکل دفتر پزشکی جهاد دانشگاهی و دکتر مسعود حبیبی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گزارشی از فعالیت‌های سازمان از زمان تاسیس آن ارائه کردند. دکتر حبیبی با اشاره به فعالیت‌های اثرگذار پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت (یارا) در حوزه ترمیم زخم گفت: تا کنون 800 پزشک از سراسر کشور برای درمان زخم‌های مزمن در این مجموعه آموزش دیده‌اند که اگر از جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران حمایت‌های بیشتری شود این سازمان در کل کشور می‌تواند در این حوزه مثمر ثمر واقع گردد.

در ادامه دکتر محمدامیر امیرخانی، دبیر شورای راهبردی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، جهاد دانشگاهی را از معدود تشکل‌های دانشگاهی و دانشجویی دانست که در صدد پاسخگویی به نیازهای کشور در حوزه سلامت است

وی همچنین در خصوص رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در 10 سال اخیر این رویکرد را در پیش گرفته است که شکاف بین دانشگاه و جامعه را پر کند؛ رویکردی که به نوعی فلسفه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی از گذشته تا کنون بوده است. امیرخانی با بیان اینکه هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که دانش خام محققین حوزه های مختلف را به ایده و محصول تبدیل کند، گفت: دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان، بر اساس نیازهای جامعه برنامه‌ریزی می‌کنند. اما ما در بسیاری حوزه‌ها نتوانسته‌ایم دانش را به فناوری تبدیل و در نهایت آن را تجاری سازی کنیم.

وی  ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای موضوعاتی که در صدر اولویت‌های راهبردی کشور به شمار می‌روند ستاد ویژه تشکیل داده است که سلول‌های بنیادی یکی از رسالت‌ها و ستادهای این معاونت است. ایشان با بیان اینکه حوزه زخم یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه محصولات سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است گفت: اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری نگاه کنید، می‌بینید که ایشان بر سه حیطه فناوری هسته‌ای، فناوری نانو و سلول‌های بنیادی بسیار تاکید دارند و حتی از آنها به عنوان ناموس علمی و فناوری کشور یاد می‌کنند. او ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از اقدامات ستاد سلول‌های بنیادی این بود که زیرساخت هایی در سطح استان‌ها ایجاد کرد که مراکز جامع سلول­ های بنیادی و پزشکی بازساختی از جمله این زیرساخت های می باشد تا فرهنگ توسعه سلول‌های بنیادی ایجاد شود.. او با تاکید بر پیشگام شدن جهاد دانشگاهی در زمینه فرهنگ­ سازی در حوزه تجاری سازی گفت: متاسفانه بیش از 70 درصد پایان نامه‌های دانشجویان رشته مهندسی بافت، زخم پوش است اما وقتی چند روز پانسمان کودکان مبتلا به بیماری پروانه ای تاخیر داشته باشد ملاحظه می شود که کشور در این حیطه نیاز به جهش اساسی دارد.

در ادامه نیز دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی به خاطر حضور در مجموعه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و ایجاد تعامل و ارتباط با این مجموعه ابراز خرسندی کرد و گفت: علاوه بر افراد مبتلا به زخم‌های مزمن، ما با افراد مظلوم دیگری مواجه هستیم که دچار سوختگی می‌شوند.  با توجه به این موضوع پیشنهاد ورود پژوهشکده زخم به حوزه درمان سوختگی را نیز ارایه داد و  افزود: بیشتر پزشکان علاقه دارند در حوزه زیبایی و لیزر کار کنند و متاسفانه کمتر کسی به سمت خدمت رسانی به افراد دچار سوانح سوختگی و قربانیان اسیدپاشی می‌رود و ما شاهد آن هستیم که متاسفانه در کل کشور تعداد اندکی تخت بیمارستانی برای سوختگی داریم. او ادامه داد: خوب است که این مجموعه بر حوزه فناوری بازسازی پوست تمرکز بیشتری داشته باشد.

دبیر ستاد همچنین پیشنهاد ایجاد بانک iPS را در پژوهشکده زخم ارایه داد و وظیفه ملی این مجموعه بر شمرد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و هیات همراه او در پایان از بخش‌های مختلف پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران (یارا) بازدید کردند.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zqpt