بازدید دبیر ستاد از بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد

.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر امیرخانی و دکتر تفقدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و به همراه جمعی از اساتید در تاریخ هشتم خردادماه سال 99 از بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور دکتر زارعی‌قنواتی رئیس بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بازدید به عمل آورد.

دکتر حمیدیه در جریان بازدید از بانک چشم مشهد، اظهار داشت: بانک فرآورده‌های پیوندی ایران در حدود ۲۳ سال قبل با همت مرحوم دکتر میرخانی فعالیت خود را آغاز نموده که از آن مجموعه ۲ شرکت دانش‌بنیان ایجاد شده است.

سپس دکتر سیامک زارعی‌قنواتی گفت: بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان دومین بانک چشم کشور فعالیت خود را از سال ۹۶ آغاز کرده و تاکنون دستاوردهای خوبی در این حوزه داشته است.

در ادامه دبیر ستاد توسعه علوم فناوری‌های سلول‌های بنیادی خاطرنشان کرد: باید در جهت توسعه فعالیت‌های بانک‌های چشم کشور از جمله مشهد اقدامات موثری صورت پذیرد تا شاهد اثربخشی بهتری در امر درمان بیماران چشمی و دیگر موضوعات و محورهای کاری این حوزه باشیم.

وی افزود: اگر فناوری‌ کاربردی  iPSدر حوزه‌های مختلف همچون چشم در مشهد فعال شود توسعه و دگرگونی قابل توجهی ایجاد خواهد شد.

سپس رئیس بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه فراهم‌آوری بافت چشمی سالم برای درمان و تحقیق یک ضرورت انکارناپذیر است، بیان کرد: از همین رو برخی سازمان‌های دولتی و یا مردم نهاد اقدام به ایجاد بانک چشم نمودند و روند اهدای چشم به نسبت گذشته سرعت بالایی داشته است و یکی از مجموعه‌های موفق کشور در این حوزه، بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از درآمدزایی‌های گردشگری سلامت از طریق درمان‌های بیماری چشمی حاصل می‌شود، بیان کرد: تاکنون ۱۴۰ پیوند قرنیه در بانک چشم مشهد انجام شده که بخشی از آن برای بیماران غیرایرانی بوده است.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zs53